اخبار ساحوی

چهل درصد بناهای تاریخی هرات نیاز به ترمیم دارند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۰, ۱۴۰۰)

چهل درصد بناهای تاریخی در هرات نیاز جدی به مرمت و حفظ و مراقبت دارند.

این شهر باستانی حدود ۷۸۰ آبده تاریخی – به شمول قلعه تاریخی اختیارالدین، مناره‌های هرات، و مسجد جامع هرات – را در خود جای داده است؛ بناهای تاریخی که قسمتی از آنها نیاز جدی به بازسازی و حفظ و مراقبت دارند.

زلمی صفا آمر حفظ آبدات تاریخی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات میگوید: “چهل درصد از آبدات تاریخی ما نیاز عاجل به ترمیم و حفظ و مراقبت دارد. متاسفانه برای فعلا شرایط اقتصادی کشور هنوزم روی پا ایستاد نشده، امیدوار استیم که با سر و سامان گرفتن مسایل اداری در بخش حکومت داری برای ما توجه خاصی بشود.”

در پنج سال گذشته ۴۶ آبده تاریخی در این ولایت حفظ و مراقبت و ترمیم شده اند، با آنکه ظرفیت کافی در بخش آبدات تاریخی برای مرمت کاری وجود دارد، اما کارهای که طی بیست سال گذشته صورت گرفته بسنده نبوده است.

مولانا نعیم الحق حقانی سرپرست اداره اطلاعات و فرهنگ هرات میگوید: “قطعا، کار به سرعت شروع میشود، و انشالله به حفظ و مرمت آثار باستانی، آبده های تاریخی، امارت اسلامی افغانستان مخصوصا برای هرات باستان توجه خاض دارد و انشالله ملت عزیز ما در عمل شاهد این اقدامات و فعالیت ها خواهند بود.”

در حال حاضر ۶۰ درصد بناهای تاریخی در بسترشهری هستند، اما بیشتر ساحات باستانی و آبده های تاریخی که در ولسوالی ها قرار دارند نیاز فوری به مرمت و حفظ و مراقبت دارند.

آبده های تاریخی و ساحات باستانی جاذبه های خوب گردشگری در هرات هستند. اما همواره جنگ های داخلی ضربه سنگینی به این بناها وارد کرده است، حالا دیده شود که چگونه از این بناها محافظت می شود تا هرات کم کم وارد فهرست سازمان یونسکو شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل