رویداد های اخیر

چین: برای تعامل با امارت اسلامی، تمدید معافیت سفر مقام‌های آن ضروری است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سفیر چین در سازمان ملل گفته است که پس از خروج امریکا و متحدانش از افغانستان این کشور در حالت بحرانی قرار گرفته و نیاز است که بجای تحریم و فشار بر حکومت جدید افغانستان تعامل جهان با امارت اسلامی گسترش یابد.

در جریان یک هفته اخیر دوبار نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از بهر تصمیم گیری در مورد معافیت سفر مقام های ارشد امارت اسلامی برگزار شد اما اعضای این شورا به توافق نرسیدند و نشست‌ها بی نتیجه پایان یافت.

سفیر چین در سازمان ملل گفته است که برای تعامل و همکاری با افغانستان نیاز است که معافیت سفر مقام های ارشد امارت اسلامی تمدید شود.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت: “از یک طرف از طالبان (امارت اسلامی) می‌خواهند که به تعهدات خود عمل کنند، از سوی دیگر برای آنها هیچ فرصت نمی‌دهند که با جامعه جهانی در تماس باشند. سفر آنها را به دیگر کشورها محدود میکنند، این عادلانه نیست.”

این دیپلومات چین در سازمان ملل همچنان از امارت اسلامی خواست که کارهای بیشتری را برای بهبود وضعیت حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان در افغانستان انجام دهند.

چین و روسیه که از روابط خوبی با امارت اسلامی برخوردارند، در نشست های سازمان ملل و بخصوص در دو نشست اخیر شورای امنیت این سازمان ملل همواره بر تعامل جهان با دولت جدید افغانستان تاکید کرده اند و خواستار رفع تحریم های جهانی بر امارت اسلامی شده اند.

سید اسحاق گیلانی، رهبر حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان گفت:” چینایی ها در تمام کشورها دنبال منافع مالی خود استند، هیچ وقت در مسایل سیاسی و نظامی خود را دخیل نمی سازند و نه در این سطح استند که در یک کشور حضور نظامی پیدا کنند. اینها تنها علاقمند گرفتن منابع افغانستان اند”.

در همین حال انس حقانی از اعضای ارشد امارت اسلامی گفته است که فشار ها و تحریم بالای امارت اسلامی در بیست سال گذشته بی نتیجه بود و نیاز است که در شرایط فعلی جهان با امارت اسلامی تعاملات خود را بیشتر بسازد.

او گفت: “دنیا حالا هم با ما نیت تقابل دارد، دسیسه می‌سازد و امنیت ما را تخریب می کند و به ملت ما فساد ها را جور می کند. این بسیار جای تأسف است ولی درب تعامل ما به روی آنان باز است و نباید فشارهای که در بیست سال گذشته ناکام ماند استفاده شود.”

دوره معافیت سفر که ۱۳عضو ارشد امارت اسلامی از آن بهره می‌بردند شام روز جمعه گذشته به پایان رسید و تمدید احتمالی آن نیازمند توافق اعضای شورای امنیت است.

با پایان این دوره دوماهه، امریکا پیشنهاد کرده که به هفت مقام امارت اسلامی اجازه سفر تنها به قطر داده شود اما در مقابل روسیه و چین خواستار تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام برای نود روز شده اند و سفر های شان نیز منحصر به یک کشور نباشد و آنان بتوانند به کشورهای دیگر نیز سفر کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل