تجارت

چین به دومین شریک تجاری بزرگ افغانستان تبدیل می‌شود

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱, ۱۴۰۱)

درحالی‌که روابط تجاری افغانستان و چین به سرعت در حال توسعه است، گزارش راه ابریشم نشان می‌دهد چین ممکن است در سال جاری میلادی به دومین شریک تجاری بزرگ افغانستان تبدیل شود.

همزمان با گسترش روابط اقتصادی چین و افغانستان و تقویت احتمال پیوستن این کشور به ابتکار «کمربند و جاده» چین، «راه ابریشم» در گزارشی اعلام کرد چین ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی پس از پاکستان به دومین شریک تجاری افغانستان تبدیل شود.

گزارش جاده ابریشم اطلاعات جهانی و منطقه‌ای را برای کمک و نظارت بر پیشرفت‌های زیرساختی، جیوپلیتیکی (جغرافیای سیاسی) و ساختاری به همراه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در طول ابتکار کمربند و جاده چین فراهم می‌کند.

بر اساس اطلاعات گمرکی چین، در دسامبر سال ۲۰۲۲ چین به ارزش ۹.۰۹ میلیون دالر از افغانستان اموال وارد کرده و ۵۹ میلیون دالر نیز از این کشور وارد کرده است که در نتیجه تعادل تجاری مثبت برای چین ۴۹.۹ میلیون دالر بود.

اگر این ارقام به عنوان میانگین ۲۰۲۳ پیش‌بینی شود، این امر منجر به رقم تجاری دو جانبه ۸۱۶ میلیون دالر خواهد شد. پاکستان که در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری افغانستان است ، در سال ۲۰۲۲ به تجارت دو جانبه ۱.۵۱۳ میلیارد دالر دست یافت. طبق اعلام وزارت تجارت هند، این کشور سال گذشته با افغانستان ۵۴۵ میلیون دالر تجارت دو جانبه داشته و از این نظر در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش رسانه هندی ای‌ان‌آی، طبق گزارش جاده ابریشم ، بین دسامبر ۲۰۲۱ و دسامبر ۲۰۲۲ ، صادرات چین به افغانستان ۵۶.۴ درصد افزایش یافته است اما واردات اندکی کمتر از ۱ درصد کاهش یافته است. در دسامبر سال ۲۰۲۲ صادرات عمده از افغانستان به چین شامل خسته باب، پشم حیوانات، سنگ‌های نیمه قیمتی، میوه خشک و سبزیجات بود.

از طرف دیگر، صادرات عمده چین به افغانستان نیز در این زمان شامل الیاف مصنوعی، پارچه‌های نخی، تایرموتر، سایر پارچه‌های مصنوعی، نیمه رساناها و دیگر اموال بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل