اخبار ویژه

چین بیش از هفت میلیون دالر به زلزله زدگان افغانستان کمک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۵, ۱۴۰۱)

حکومت چین اعلام کرده است که بیش از هفت میلیون دالر امریکایی را به آسیب دیدگان زلزله در ولایت های خوست وپکتیکا کمک می کند.

وزارت خارجه چین گفته است که این کمک‌ها شامل خیمه، کمپل، دوشک و سایر مواد مورد نیاز خواهد بود.

وانگ وینبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که اولین محموله این کمک‌ها فردا (دوشنبه) در یک طیاره چارتر به افغانستان فرستاده خواهد شد.

پنج روز از وقوع زلزله و یرانگر ومرگبار در خوست وپکتیکا می گذرد اما مردم آسیب دیده این ولایت ها ازعدم شفافیت درتوزیع این کمک ها شکایت دارند.

افزون براین؛ هزاران تن  در این زلزله خانه وکاشانه وهست وبود شان را از دادند و در فضای باز زیر چادرها زندگی می کنند.

چارلی داگاتا، خبرنگار و تحلیلگرامریکایی گفت: “اکثریت سازمان‌ها ونهادهای کمک رسان بین المللی از جمله بسیاری از آژانس های امدادی امریکایی به دلیل روی کارآمدن حکومت طالبان از افغانستان خارج شدند؛ افزون بر آن، تحریم‌ هایی نیز علیه طالبان وجود دارد، بنابراین، هر گونه پولی که به افغانستان وارد می‌شود، به شدت زیر نظر است؛ اما برای عدم تکرار این گونه تراژیدی در آینده نیاز است تا در زیر ساخت‌ها سرمایه گذاری شود”.

هرچند بسیاری ازکشورهای منطقه ده ها تن موادغذایی، دوایی وتجهیزات ابتدایی برای سرپناه را برای آسیب دیدگان زلزله فراهم آورده اند اما مردم زیانمند می گویند کمک های که تاکنون برای شان رسیده بسنده نیست ودولت باید برای داشتن زندگی عادی دو باره کمک های بیشتر را به آنها فراهم کند.

ایاز، یک از آسیب دیدگان زلزله در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا گفت: “خانه های زیادی تخریب شده اند، زنان زیادی شهید شده اند، ما در زیر آفتاب زندگی می‌کنیم، اینجا باران شد و سردی شدید بود، خانواده ها به جنگل ها آواره شده اند.”

 در همین حال، قطر نیز چندین طیاره کمک های بشردوستانه به زلزله زدگان فرستاده است و همین طورهمه روزه کمک های ازسوی کشورهای منطقه وجهان به میدان های هوایی کابل وخوست می رسد و به آسیب دیدگان توزیع می شود.

اما خسارات به جامانده اززلزله چهارشنبه گذشته خیلی گسترده است. بربنیاد آمارهای که ازسوی نهادهای بین المللی منتشرشده حدود سه هزارخانه مسکونی درپنج ولسوالی خوست وپکتیکا ویران شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل