رویداد های اخیر

چین در بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد میانجیگری می کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزیر خارجه چین می گوید کشورش از نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه چین، پاکستان و افغانستان در سال روان میزبانی خواهد کرد.

هرچند در اولین اقدام چین به دفاع از پاکستان پرداخته است، اما به نظر می رسد این کشور میخواهد نقش میانجی بین پاکستان و افغانستان را ایفا کند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در دیداراش با خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان در بیجینگ، تاکید ورزید که کشورش خواهان بهبود روابط بین کابل و اسلام آباد است.

او گفت: “ما میخواهیم که اولین نشست وزرای خارچه چین، پاکستان و افغانستان را امسال برگزار کنیم. ما ارتباطات راهبردی، گفتگوهای امنیتی و همکاری های عملی را سه اولویت عمده این گفتگو ها تعیین نموده ایم. من معتقد استم که با همکاری مشترک افغانستان و پاکستان و حمایت فعال چین در این زمینه، روابط بین افغانستان و پاکستان بهبود پیدا خواهد کرد و همکاری سه کشور منجر به آینده سعادتمند خواهد شد.”

چین برخلاف امریکا می گوید که پاکستان قربانی زیادی در مبارزه با هراس افگنی پرداخته است.

وانگ یی همچنان گفت: “ما معتقد استیم که پاکستان با وجدان پاک در مبارزه علیه دهشت افگنی سهم گرفته است اما کشورهای مشخص باید عدالت را به پاکستان برگردانند.”

در همین حال، خواجه محمد آصف که با اعلام راهبرد دونالد ترمپ در مورد جنوب آسیا و افغانستان، سفر خود را به واشنگتن به تعویق انداخت، راهی چین شده است. آصف از آنجا به روسیه و ترکیه خواهد رفت تا با شرکای راهبردی پاکستان در مورد رویکرد این کشور در منطقه رایزنی کند. وی نیز ابراز امیدواری کرد که با میانجیگری چین، تنش ها بین کابل و اسلام آباد کاهش پیدا کند.

وزیر خارجه پاکستان گفت: “با میانجیگری چین و نقش این کشور برای نزدیک ساختن ما، کابل و اسلام آباد مسیر طولانی را باهم طی خواهند کرد و بدون شک ما تشریک سیاسی را با کابل تعقیب می کنیم تا در منطقه صلح پدیدار گردد.”

نشست وزرای خارجه چین و پاکستان در حالی صورت میگیرد که اخیراً نشست گروه موسوم به بریکس که چین از اعضای کلیدی آن است در بیانیه ای گروه های تروریستی مستقر در پاکستان را تهدیدی علیه منطقه خوانده و خواهان برخورد با حامیان آنها شده است.

گزارشگر: وارث نایل

Trending

خروج از نسخه موبایل