رویداد های اخیر

چین و پاکستان خواهان آتش‌بس در افغانستان شدند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۳, ۱۴۰۰)

وزیران خارجه چین و پاکستان می‌گویند که کشورهای شان برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی و فروپاشی نظام افغانستان به گونه مشترک کار میکنند.

این وزیران چین و افغانستان از توافق روی یک راهبردی خبر می‌دهند که بربنیاد آن، چین و پاکستان در پنج محور برای افغانستان به گونه مشترک کار می‌کنند که مهم‌ترین آن جلوگیری از فروپاشی و ووقوع جنگ داخلی در افغانستان است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در این باره گفت:” صلح در افغانستان به معنای صلح در منطقه است و همه کشورها باید فعالانه در این زمینه مشارکت داشته باشند. هر دو کشور روی پنج اولویت در افغانستان کار می کنند تا از جنگ داخلی و فروپاشی جلوگیری شود.”

وزیر خارجه چین از سیاست امریکا در قبال اافغانستان به شدت انتقاد می‌کند.

وانگ یی، وزیر خارجه پاکستان در این باره گفت: “امریکا با خروج عجولانه نیروهای امریکایی به هدف خود برای مهار هراس افگنی در افغانستان نرسیده است، و نه صلح را در منطقه به میان آورده است. در عوض  این یک خالیگاه امنیتی جدید ایجاد کرده است. که غیرمسوولانه است.”

اسلام آباد و بیجینگ خود را آسیب پذیر از اوضاع افغانستان می‌دانند، از همین ‌رو است که می‌خواهند روی جنگ و صلح افغانستان هم‌گام کار کنند.

وانگ یی افزود:” به عنوان کشورهای همسایه افغانستان، چین و پاکستان مستقیماا تحت تاثیر اوضاع افغانستان قرار دارند. پس از برقراری ارتباط عمیق، دو طرف تصمیم گرفتند تا در پنج بخش فعالیت های مشترکی را انجام دهند.”

این در حالی است که مقام‌های افغان پاکستان را به حمایت طالبان متهم میکنند و میگویند که چشم‌انداز صادقانه برای دستیابی افغانستان به توافق سیاسی ندارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل