تجارت

چین پروژه دهلیز اقتصادی چین – پاکستان را به افغانستان گسترش می دهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

چین در نظر دارد که  پروژه دهلیز اقتصادی چین- پاکستان را به افغانستان نیز گسترش دهد.

دهلیز اقتصادی چین – پاکستان متشکل از چندین پروژه ۴۶ میلیارد دالری چین است که در درازمدت می تواند آسیا را به آسیایی مرکزی و اروپا وصل سازد.

کارهای ابتدایی دهلیز اقتصادی چین – پاکستان در ماه فبروری سال ۲۰۱۳ در بندر گوادر از سوی پاکستان آغاز گردید. این بندر برای چین از مزایای بی‌شماری برخوردار بوده و زمینه وصل‌ شدن چین را به مناطق سرشار از انرژی خاور‌میانه و افریقا فراهم می کند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان از این اقدام کشور چین استقبال کرده گفت: “یکی از اولویت های افغانستان مبدل شدن این کشور به یک کشور ترانزیتی در منطقه است ما تمام کشور های که در منطقه است می خواهیم که رابطه نیک داشته باشیم چقدر که ما با کشورهای منطقه با راه های بیشتر وصل شویم به نقع اقتصاد و تجارت ما است.”

چین ۴۶ میلیارد دالر را برای زیرساخت ها و دستگاه های برق در این مسیر هزینه خواهد کرد. 

عبدالقدیر بهمن، رییس هیات عامل اتاق تجارت بین المللی گفت: ” تا زمانیکه نفع  اقتصادی  یک کشور نباشد قدم های عملی را بر نمی دارد چین نیاز دارد به معادن افغانستان . افغانستان دارای معادن سرشار است که می تواند ته عنوان نکته مثبت به این پروژه باشد که افغانستان را وصل می کند به چین از کوتاه ترین راه”.

این در حالی است که چین در کنار عملی ساختن پروژه یک کمربند یک راه یا راه تاریخی ابریشم,عضویت افغانستان را در بانک زیر ساخت ها ی آسیای هم یرفته است.

گزارشگر لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل