رویداد های اخیر

کابلوف: مسکو مخالف سیاست داخلی امارت اسلامی است

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۱, ۱۴۰۲)

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان می‌گوید روابط با امارت اسلامی نباید در گرو به رسمیت شناختن دولت سرپرست افغانستان باشد.

ضمیر کابلوف در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفته است به رسمیت شناختن دولت سرپرست افغانستان می‌تواند سبب تشویق امارت اسلامی به ایجاد تغییر شود و اما تاکید کرده است که مسکو مخالف سیاست داخلی امارت اسلامی و خواستار تشکیل حکومت فراگیر است.

امارت اسلامی هم بارها تأکید بر ایجاد روابط نیک با تمامی کشورها کرده و اما گفته است که در امور داخلی اجازه مداخله را نمی ‌دهد.

نماینده روسیه برای افغانستان گفته که رسمیت‌شناسی برای هر کشوری که می‌خواهد روابط عادی خود با جامعه جهانی را توسعه دهد، مهم و حیاتی است. به گفته او این امر دولت سرپرست را نیز تشویق خواهد کرد که گام‌های لازم در این زمینه بردارند.

ضمیر کابلوف همچنان گفته که روسیه از سیاست خارجی امارت اسلامی شکایتی ندارد و کرملین مبارزه امارت اسلامی با داعش را نیز تایید می‌کند.

این دیپلومات روسی این را هم گفته است که خواست مسکو به این معنی نیست که امارت اسلامی مقام‌های حکومت پیشین را در اداره خود شامل کند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید: «همان طور که رییس جمهور و وزیرخارجه بارها تأکید کرده اند ما موافق سیاست داخلی طالبان نیستیم ما بیشتر نگران شمولیت سیاسی دیگران هستیم، برخلاف ادعایکه طالبان (امارت اسلامی) بر فراگیری قومی خود اسرار دارند، اما این به این معنی آن نیست که روسیه تأکید بر برگشت دولت مردان فراری گذشته در رهبری افغانستان دارد آنها قبلا انتخاب خود را انجام داده اند بگذارید مردم افغانستان در مورد آنها تصمیم بگیرند.»

آقای کابلوف همچنان افزوده است که گروه‌های قومی غیرپشتون که بیشتر از نیم جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، باید حق مشارکت و رای در حکومت داشته باشند.

آقای کابلوف می‌گوید: «نابرابری‌ها درمورد گروه‌های قومی بزرگ غیر پشتون در افغانستان “تاجیک‌ها، هزاره‌ها، ازبیک‌ها و ترکمن‌ها” که اقلیت خوانده می‌شوند وجود دارد در مجموع این‌ها بیش از نیم از جمعیت افغانستان را تشکیل میدهند و باید از حق رای و مشارکت از راه انتخابات در آینده کشور برخوردار باشند.»

کابلوف تاکید کرده است که کشورها در عوض به رسمیت شناختن، بر پیشبرد روابط تجاری، اقتصادی و دیپلوماتیک تمرکز کنند.

این مقام ارشد روسیه همچنین تحریم‌ها علیه امارت اسلامی را گامی به عقب برای توسعه افغانستان خوانده است.

امارت اسلامی هم بارها بر روابط علنی و معنی دار با جهان تأکیده کرده و گفته است که سیاست خارجی دولت سرپرست اقتصاد محور است.

امارت اسلامی اما مداخله در امور داخلی کشوررا همچون خط سرخ در برابر دنیا قرار داده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل