خبرهای تازه

کابل ادعای تازه اسلام آباد در مورد شبکه حقانی را رد کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کابل ادعای اسلام آباد را درمورد فرار هراس افگنان از خاک پاکستان به افغانستان رد می کند.

وزارت خارجه پاکستان گفته است تمام گروه های هراس افگن بشمول شبکه حقانی از پاکستان اخراج شده و در قلمرو افغانستان، درمناطقی که دولت افغانستان حاکمیت ندارد جابجا شده اند.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می گوید: “شبکه حقانی، طالبان، تحریک طالبان پاکستانی، گروه داعش، القاعده و دیگر گروه های هراس افگن از پاکستان فرار کرده و در آن ساحات افغانستان فعالیت می کنند که حکومت افغانستان در آن جا حاکمیت ندارد.”

اما وزارت دفاع ملی افغانستان این گفته ها را بی اساس خوانده تاکید دارد که پاکستان با این اظهارات اش می خواهد دیدگاه جامعه جهانی به ویژه امریکا را به گمراهی بکشاند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید: “وقتی امریکا خواست راهبرد تازه خود با هراس افگنی را در منطقه روی دست گیرد. حالا پاکستان می خواهد با این گفته ها توجه جهانیان را به سوی دیگر ببرد. “

درهمین حال یک دیپلومات پاکستانی گفته برای تامین صلح در افغانستان باید اسلام آباد تحت فشار قرار داده شود.

حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در امریکا تاکید دارد که “با وجود اینکه در چهل در صد خاک افغانستان هراس افگنان فعالیت دارند اما رهبری آنان از خاک پاکستان می شود. اقدامات تشویقی امریکا تا کنون پاکستان را وادار نکرده است تا دست از حمایت طالبان بردارد و اکنون نیاز است آقای ترمپ راه بدیل را مورد بررسی قرار دهد.”

دولت وزیری می افزاید که “حسین حقانی خودش اعتراف کرده که مشکل در پاکستان است. و این نشان می دهد که در داخل خاک پاکستان است. بنابرین اگر پاکستان صادقانه عمل کند می تواند 60 در صد امنیت در افغانستان تامین شود.”

احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی در مورد اظهارات این مقام پیشین پاکستانی می گوید: “آنچه را که حسین حقانی می گوید یک حقیقت تلخ است. مدیرت جنگ در خاک پاکستان است. چون توافق بر عملیات مشترک میان پاکستان و افغانستان شده است. بنابرین پاکستان می خواهد برائت بگیرد که هراس افگنان در خاک افغانستان است.”

این بار نخست نیست که پاکستان به پناه دادن و حمایت از گروه های دهشت افگن متهم می شود اما این بار ترمپ با دید دیگر به مسایل منطقه نگاه می کند و قرار است راهبرد تازه امریکا را در پیوند با هراس افگنی در منطقه اعلام کند. پیش بینی های وجود دارد که در راهبرد تازه امریکا، فشارهای واقعی بر پاکستان وارد شود.

گزارشگر: سمیرا ظفری

Trending

خروج از نسخه موبایل