Connect with us

رویداد های اخیر

کارشناسان ملل متحد: امارت اسلامی درهای مکاتب و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران بگشاید

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۲)

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که ممنوعیت تحصیل دختران یک افت قهقرایی آموزش در جهان است که تمام زنان، یک نسل و آینده افغانستان را متأثر می‌کند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به‌شمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان برای افغانستان می‌گویند که ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان در جهان بی‌سابقه بوده و بر آینده افغانستان، تأثیر می‌گذارد.

اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد که اگر رفتار حکومت سرپرست در برابر زنان و دختران تغییر نکند و حقوق بشر به‌طور دوامدار در افغانستان نقض شود، تحریم‌های بیش‌تر برمقام‌های حاکم در این کشور اعمال خواهند کرد.

این در حالی است که امروز روند تعلیم و تربیه در کشور رسماً آغاز شد اما بدون بازگشایی مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم.

کارشناسان ملل متحد تصریح کرده‌اند که حتا اگر به دختران اجازهٔ آموزش داده شود، نگرانی‌هایی در مورد کیفیت آموزش وجود خواهد داشت، زیرا به گفته آنان، گزارش‌های اذیت‌کننده از مکاتب متوسطهٔ پسران وجود دارد که معلمان مضامین دینی، جاگزین آموزگاران مسلکی شده‌اند و تغییرات چشم‌گیری در نصاب درسی مکاتب وارد شده است.

در بیانیه‌ای از امارت اسلامی خواسته شده است تا دروازه‌های مکاتب متوسطه، لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران بگشایند، برای بهبود کیفیت سیستم آموزشی و انتخاب معلمان مسلکی تلاش کرده، مصوونیت دختران را در مکاتب تامین کرده و محدودیت‌ها بر معلمان و کارکنان زن در بخش معارف را لغو کنند.

همچنین از جامعهٔ بین‌المللی خواسته شده است تا بر امارت اسلامی به خاطر بازگشایی مکاتب و موسسات تحصیلات عالی به روی دختران فشار آورده و برنامه‌های آموزشی یکسان برای دختران و پسران را تمویل کرده و برای تمویل سیستم‌های رسمی آموزشی افغانستان تسهیلات ایجاد کنند.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!