Connect with us

رویداد های اخیر

کارشناسان ملل متحد: بازداشت زنان و دختران در افغانستان متوقف شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۱۴, ۱۴۰۲)

کارشناسان سازمان ملل متحد درمورد گزارش‌ها مبنی بر بازداشت زنان و دختران توسط امارت اسلامی به دلیل عدم رعایت دستور حجاب ابراز نگرانی کرده اند.

طبق اعلامیه‌ای که روز جمعه توسط ملل متحد منتشر شد، کارشناسان این سازمان گفته اند: «ما از طالبان (امارت اسلامی) می‌خواهیم که تمام محرومیت‌های خودسرانه از آزادی علیه زنان و دختران را بر اساس قوانین پوشش سختی که تحمیل کرده‌اند، متوقف کنند و هر زن و دختری را که ممکن است همچنان در بازداشت باشد، فوراً آزاد کنند.»

آنان از امارت اسلامی خواسته اند تا از تعهدات بین المللی افغانستان درباره حقوق بشر پیروی کنند و در راستای حمایت از اصول حقوق بشر، عدم تبعیض و حاکمیت قانون تلاش کنند.

در جریان یک ماه اخیر، گزارش‌هایی منتشر شده که گویا نیروهای امارت اسلامی برخی از زنان و دختران را در کابل به اتهام عدم رعایت حجاب بازداشت کرده است.

آنان خاطرنشان کرده اند که آزادی زنان و دختران به اعضای مرد خانواده و بزرگان جامعه بستگی دارد، کسانی که اغلب به صورت کتبی تضمین می‌کنند که در آینده از قانون پوشش پیروی خواهند کرد.

به گفته کارشناسان ملل متحد، در حالی که برخی از زنان و دختران پس از چند ساعت آزاد شدند، برخی دیگر برای روزها یا هفته ها در بازداشت بودند و به دلیل نبود شفافیت و نبود دسترسی به عدالت، هنوز مشخص نیست که چه تعداد هنوز در بازداشت هستند.

کارشناسان ملل متحد افزوده اند: «این موج کنونی محرومیت از آزادی، آزادی بیان و سفر زنان و دختران را که از قبل به شدت محدود شده بود، محدودتر می‌کند و حقوق انسانی آنها را نقض می‌کند.»

کارشناسان ملل متحد بیان کرده اند که وضعیت زنان و دختران از زمان به قدرت رسیدن امارت اسلامی در آگست سال ۲۰۲۱ با افزایش محدودیت‌ها در زمینه تحصیل، اشتغال، بیان، تجمع، حریم خصوصی، سفر، نمایندگی و مشارکت در زندگی عمومی بدتر شده است. آنها افزوده اند: «کسانی که مسئول تحمیل این تبعیض گسترده و سیستماتیک هستند باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند.»

پیش از این، امارت اسلامی گفته بود که بازداشت‌ها در کشور بر اساس قوانین بوده و هیچ‌گونه بدرفتاری با زنان و دختران صورت نمی‌گیرد.

رویداد های اخیر

پاکستان اقامت مهاجران افغان دارای کارت ثبت نام را تا دو ماه دیگر تمدید کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

کابینه پاکستان روز جمعه مدت اعتبار اقامت دارندگان کارت ثبت نام موسوم به «پی‌او‌آر» را تا ۳۰ ماه جون تمدید کرد.

روزنامه دان پاکستان گزارش داده است که با تمدید مهلت این کارت، مهاجران می‌توانند به مکتب، حساب‌های بانکی و سایر سهولت‌ها دسترسی داشته باشند.

این در حالیست که پاکستان دو هفته پیش مرحله دوم اخراج مهاجران فاقد اسناد را آغاز کرد.

مرحله اول اخراج مهاجران غیر قانونی از پاکستان در ماه نومبر سال گذشته آغاز شده بود، و تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار شهروند افغان به کشور بر گشته اند.

به گفته سازمان ملل متحد، حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان در پاکستان زندگی می‌کنند.

دفتر صدر اعظم پاکستان در اعلامیه‌ای گفته است که دارندگان کارت‌ پی‌او‌آر بعد از تکمیل اخراج اتباع خارجی غیرقانونی آغاز خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سفر یک مقام ارشد امریکایی به قطر و پاکستان برای گفتگو در باره افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که جان بس، سرپرست معینیت امور سیاسی این وزارت برای گفتگو در باره افغانستان و مسایل منطقه‌ای به قطر و پاکستان سفر می‌کند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه (۷ ثور) گفته است که سفر جان بس از ۲۶ اپریل آغاز و به تاریخ ۳۰ اپریل پایان می‌یابد.

در اعلامیه آمده است: «وی در دوحه قطر با مقامات ارشد دولت قطر و سایرماموریت‌های دیپلوماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفتگو کند.»

اعلامیه افزوده است که آقای بس در اسلام آباد پاکستان با مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد تا «در مورد طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه به‌حیث بخشی از مشارکت ایالات متحده و پاکستان گفتگو کند.»

جان بس در اداره دونالد ترمپ بین دسمبر ۲۰۱۷ و جنوری ۲۰۲۰ به‌حیث سفیر امریکا در کابل کار کرده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!