رویداد های اخیر

کار فاز دوم کانال قوش تیپه آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۹, ۱۴۰۲)

کار فاز دوم کانال آبی قوش تیپه در شمال افغانستان با حضور مقام‌های ارشد امارت اسلامی روز چهارشنبه آغاز گردید.

در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، مقام‌های امارت اسلامی به کشورهای همسایه اطمینان دادند که نگران ایجاد این کانال نباشند زیرا به حقوق آنان احترام گذاشته خواهد شد و افغانستان تنها سهمی را که در آب دریای آمو دارد استفاده خواهد کرد.

آنان گفتند اگر چه بودجه فعلی امارت اسلامی اجازه کار روی چنین پروژه‌های بزرگ را نمی‌دهد، اما در نتیجه اراده قوی امارت اسلامی این پروژه در دست اجرا گذاشته شده است.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرا گفت: «آبی را که فعلاً ایستاده است رها می‌کنیم. پل را افتتاح می‌کنیم. فاز دوم را نیز افتتاح می‌کنیم که ۶۵ کیلومتر از اینجا طول دارد.»

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله گفت: «با خوشحالی برای آغاز کار فاز دوم قوش تیپه آمده ایم. شما بپذیرید که ما همه در آبادی افغانستان متحد هستیم. اگر نظام است یا مردم، همه یک‌دست هستیم.»

مقام‌ها به کشورهای مانند تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان اطمینان دادند که این پروژه به ضرر آنها نیست و حق آنان هم تامین خواهد شد.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزرا گفت: «دیگران این تشویش را نداشته باشند که همه دریای آمو را به این طرف سوق می‌دهیم. ما ان شاء الله به حقوق همسایه های خود احترام داریم و ما با همه همسایه ها خواهان روابط دوستانه، حسنه و نزدیک هستیم.»

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع ملی گفت: «ما هیچگاه هم به حق کشورهای همسایه که از دریای آمو دارند، تجاوز نخواهیم کرد و در حق کسی مداخله نمی‌کنیم. اما در عین حال، می خواهیم حق خودرا دریافت کنیم و در این راستا کسی برای ما مانع ایجاد نکند.»

مقام‌های امارت اسلامی تاکید کردند که دروازه گفتگوهای دیپلوماتیک به روی کشورهای که نگران هستند باز است واین در تاریخ اولین بار است که افغانستان از آب دریای آمو استفاده می‌کند.

شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه گفت: «ما باز هم به این متضمن هستیم که اگر همسایه های ما به این ارتباط تشویشی داشته باشند ما حاضر هستیم که با آنها از راه ها و چینل های دیپلوماتیک در تماس شویم. هیئت های ما تبادله شود. با هم بنشینیم و تشویشات آنها را از راه دیپلوماتیک رفع سازیم.»

کانال قوش تیپه اهمیت فوق العاده اقتصادی برای افغانستان دارد زیرا این کانال می‌تواند افغانستان را به یک مرکز تولید مواد خوراکی در منطقه تبدیل کند.

عطاء الله عمری، سرپرست وزارت زراعت ومالداری گفت: «این کانالی خواهد بود که ما و شما را در بخش مواد خوراکی خودکفا خواهد کرد. ما و شما استقلال غذایی خواهیم داشت. دیگر ضرورت به پشت دروازه های همسایه ها نخواهیم داشت. دیگر ما و شما امراض گوناگون و آفات نباتی و حیوانی نخواهیم داشت.»

مقام‌های امارت اسلامی در این مراسم گفتند که حکومت مصمم است تا تمامی آب‌های کشور را مدیریت کند و در این عرصه نه بر کسی ضرر می‌رساند و نه هم ضرر را قبول می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل