جهان

کانبرا با افزایش استقرار نیروی هوایی امریکا در آسترالیا موافقت کرد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۲۶, ۱۴۰۰)

آسترالیا میگوید که روی استقرار نیرو و هواپیماهای نظامی امریکایی در این کشور با واشنگتن به توافقی دست یافته است.

پیتر داتون، وزیر دفاع آسترالیا روز پنجشنبه گفت که دو طرف “به طور قابل ملاحظه ای همکاری خود را در زمینه استقرار نیرو، افزایش قابلیت همکاری و افزایش فعالیت های هم‌پیمانان در اقیانوس آرام و هند، افزایش خواهند داد.”

این در حالی است که بریتانیا، ایالات متحده امریکا و آسترالیا از امضای عهدنامه‌ ای برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی خبر داده اند.

هدف این عهده نامه مقابله و پیشگیری از قدرت رو به رشد چین در منطقه اقیانوس هند و آرام گفته شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده در دیدارش با همتای آسترالیایی اش در واشنگتن از فشارهای اقتصادی چین ابراز نگرانی کرده و پشتیابی همه جانبه واشنگتن را در برابر فشارهای اقتصادی چین بر آسترالیا اعلام کرده است.

انتونی بلینکین، وزیر خارجه امریکا، در این باره گفت:” این مشارکت با استرالیا و انگلستان نشانه است که ما متعهد به کار با شرکا و متحدان ما از جمله اتحادیه اروپا ، برای اطمینان اقیانوس آرام آزاد و باز استیم. ما از کشورهای اروپایی که نقش مهمی در هند و اقیانوس آرام دارند استقبال می کنیم و در انتظار همکاری نزدیک با ناتو و اتحادیه اروپا استیم.”

پیش از این آسترالیا در سال ۲۰۱۶ با فرانسه به ارزش ۵۰ میلیارد دالر قرار داده بسته بود که بر بنیاد آن فرانسه برای آسترالیا زیر دریایی‌های نظامی آماده میکرد اما حالا امریکا می‌خواهد با به اشتراک گذاشتن پیشرفته ترین فناوری زیر دریایی خود اعتماد استرالیا را بیشتر به دست بیاورد.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، در این باره گفت:” روزگذشته ، وزیر داتون و من بیانیه ای را امضا کردیم که تلاش‌های ما را برای توسعه قابلیت‌های دفاعی پیشرفته افزایش می‌دهد. و امروز ، ما استقرار نیروهای ما را  که باعث افزایش دسترسی و حضور ما در آسترالیا می‌شود پیشنهاد کردم توافق کردیم که هر اقدامی فوری که باعث بهبود همکاری هر دو کشور می‌شود از آن استقبال کنیم.”

آسترالیا هم با آنکه به دنبال بلند بردن ظرفیت‌های نظامی اش از هر راه ممکن است با آن هم نشان می‌‎دهد که آن کشور همچنان تمایلی برای مذاکرات با چین دارد.

ماریس پاینی، وزیر خارجه آسترالیا، در این باره گفت:”امروز ، ما همچنین در مورد رقابت‌های راهبردی  بحث کردیم. ما رقابت چین را در سطوح مختلفی مورد بحث قرار دادیم که نیازمند پاسخگویی و افزایش توانایی است. این بدان معنا نیست که زمینه‌های سازنده‌ای برای تعامل با چین وجود ندارد. آسترالیا همچنان به دنبال گفتگو با چین بدون پیش شرط است.”

از سوی دیگر چین هشدار داده است که این کشورها با این اقدام شان تیشه به رشیه خود خواهند زد.

ژاوو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در این باره گفت:”کشورهای مرتبط باید ذهنیت منسوخ جنگ سرد و برداشت ژئوپلیتیک تنگ نظری را کنار بگذارند ، به اراده مردم کشورهای منطقه احترام بگذارند و برای کمک به صلح، ثبات و توسعه منطقه بیشتر تلاش کنند. در غیر این صورت ، آنها فقط به پای خود شلیک می کنند.”

پیمان امریکا، آسترالیا و بریتانیا بنام آکوس یاد می‌شود و شامل همکاری در زمینه هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و سایبری خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل