اخبار ساحوی

کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری خواهان بی طرف دولت در امور انتخابات اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری از رییس جمهور کرزی میخواهد تا از دستبرد در انتخابات و تشویق وزرا برای حمایت از نامزد مشخص خود داری کند.

وی برای برگزار نمودن یک انتخابات شفاف از سوی دولت تاکید میکند و میگوید شفافیت انتخابات آینده بدست نهاد های انتخاباتی و حکومت افغانستان است.

شماری ازنامزدان ریاست جمهوری برای شفاف برگزارشدن سومین انتخابات ریاست جمهوری در نشستی باهم روبرو شدند تا چاره ای برای برگزاری انتخابات شفاف و بهتر بی اندیشند.

به باور آنان افغانستان با بحران های درد سر ساز روبروست، و تنها ایتلاف نامزدان و بسیج نخبه گان سیاسی میتواند، مانع دستبرد و حملات طالبانی بر انتخابات پیشرو شود.

داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:” از مقامات دولتی توقع داریم تا در انتخابات بی طرف باشند، از آنها توقع داریم تا وزرای محترم را برای تشویق به یکی از کاندیدا به زحمت نسازند”.

در همین حال گل آغا شیرزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری به این باور است که بیش از این کاکرد حکومت ایتلافی و مصلحتی ناکام است:”

اما احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمد شاه مسعود میگوید:”ما انتخابات را یک اصل میدانیم و بخاطر پروسه انتخابات میان نیرو های سیاسی و کاندیدان تفاهم را هم یک اصل میدانیم”.

از سوی هم یونس قانونی عضو مجلس نماینده گان نگرانی هایش را مبنی بر فرهنگ نه پذیرفتن نتایج انتخابات بیان کرد و گفت که برای نتایج و روز ما بعد انتخابات نگران است.

آقای قانونی گفت:” ما هنوز در آن پخته گی و بلوغ سیاسی نرسیده ایم که به مجرد اعلان نتیجه همه قبول کنیم و لبیک بگویم”.

همزمان با این صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح معتقد است که افغانستان در سال 2002 و 2003 به صلح نسبی دست یافته بود، اما دولت در حفظ آن ناکام ماند. وی همچنان هشدار داد که هرگاه مبارزه جدی علیه افراط گرایی دربیرون از افغانستان آغاز نشود، تلاشهای دولت برای کشاندن طالبان بر روند صلح ناکام خواهد بود.

گذشت هر روز افغانها را برای برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میسازد، اما تهدید طالبانی سایه سنگین بر این روند گذاشته و باور ها در افغانستان اینست که بیشتر بخش های افغانستان در سال 2014 گواه برگزاری این روند نخواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل