تجارت

کاهش درآمدهای حکومت؛ وزارت مالیه پروژه‌های عمرانی را متوقف می‌کند

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۰, ۱۴۰۰)

وزارت مالیه به دلیل بلند رفتن مصارف بخش های امنیتی و بهداشتی و کاهش درآمدهای دولت، خواهان متوقف شدن پروژه های عمرانی و روند قرار دادهای تازه در وزارت خانه ها شده است.

در نامه ای که با امضای سرپرست وزارت مالیه صادر شده است، از وزرات ها و نهاد های دولتی خواسته شده که هرچه عاجل اقداماتی را برای صرفه‌جویی و کاهش مصارف غیر ضروری روی دست بگیرند.

در نامه آمده است: “بررسی بودجه توسعه‌ای توسط کابینه تغییرات گسترده در بودجه عادی و توسعه‌ای وزارتها و ادارات دولتی به خاطر کاهش سطح درآمد دولت و بلندرفتن مصارف بخش‌های امنیتی و بهداشتی گرفته شده است. باید قرار دادهای عقد شده از بودجه اختیاری، متوقف و یا تعلیق شود، و روند تدارکاتی طرح‌های که تاکنون قرارداد نشده نیز معلق گردد.”

وزارت مالیه گفته است که بعد از تصرف پنج گذرگاه مرزی توسط طالبان، دولت افغانستان تاکنون ۳۳ میلیون دالر درآمد گمرکی‌ را از دست داده است و شاید از این رو است که می خواهد با این اقدام خلا مالی در کشور را پر کند.

رفیع تابع سخنگوی وزارت مالیه میگوید: “در یک ماه اخیر، بنادر اصلی تجاری افغانستان با کشورهای همسایه؛ شیرخان بندر قندوز، اسپین بولدک قندهار، اسلام‌قلعه هرات، ابونصر فراهی فراه و تورغندی در هرات به دست طالبان افتاده است.”

در کنار این از وزارت خانه ها خواسته شده است که کارمندان قراردادی باید کارشان متوقف شود کارمندانی بر بنیاد اطلاعات نزدیک به ۲۴هزار تن از طریق همین بودجه های غیر اختیار حقوق میگیرند.

سید مسعود استاد دانشگاه می‌گوید: “در این چنین شرایط وضعیت یک مساله پیش بینی شده بود دولت را نمی شود مقصر گفت. اما دولت می تواند گزینه های دیگر برای جلوگیری از مخشوش کردن اذهان عامه جلوگیری کند.”

در آمد دولت افغانستان در سال ۱۴۰۰ در سند بودجه ۲۱۶ میلیارد افغانی حدود ۲.۷ میلیار دالر  پیش بینی شده بود.

بودجه امسال ۳۷ میلیارد افغانی کسر بودجه داشت که وزارت مالیه پیش بینی کرده که از این مقدار، ۲۰ میلیارد افغانی آن را از طریق ذخایر نقدی کشور و ۱۷ میلیارد آن نیز توسط صندوق بین المللی پول پرداخت خواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل