رویداد های اخیر

کتاب جان بولتون: ترمپ به طالبان از عواقب نقض توافق صلح هشدار داده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی امریکا در کتاب‌اش گفته است که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا هشدار داده است که اگر طالبان توافق‌نامه صلح را نقض کنند، افغانستان را به میلیون قطعه پارچه خواهد کرد.

جان بولتون در کتاب‌اش به نقل از دونالد ترمپ در باره توافق با طالبان نگاشته است: “بیایید این توافق را بزرگ کنیم و نشان بدهیم که این توافق عالی است. اما اگر طالبان کار بدی انجام داد که منظورش به نظر من این بود که موافقت‌نامه را نقض کنند، کشور لعنتی شان را به یک میلیون قطعه تبدیل خواهیم کرد.”

آقای بولتون نوشته است که دونالد ترامپ در یک نشست گفت، امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده و طالبان می‌دانند که واشنگتن را شکست می‌دهند. به نقل از ترمپ آمده است:”راهبرد من که با مشورت جنرال‌ها در سال ۲۰۱۷ تدوین شد تا طالبان و پاکستان را تحت فشار قرار دهد، اشتباه بود و هرگز ما را با جایی نرساند که می‌خواستیم. همه چیز را از دست دادیم. ناکامی مطلق بود، ضایعه بود. شرم آور است. این همه تلفات، نفرت دارم که در باره اش حرف بزنم.”

جان بولتن مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا همچنان گفته است: “من بهترین کاری را که می توانستم درین کتاب کردم و بر آنچه که درین کتاب گفته شده اعتماد دارم ممکن بعضی ها با آن موافق نباشند اما من آماده هستم که در مورد آن صحبت کنم.”

در کتاب جان بولتون آمده است که زلمی خلیل‌زاد مذاکرات با طالبان را محرمانه و تنها زیر نظر مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا پیش می‌برد و نخواست تا نسخه‌ای از متن توافق با طالبان به مشاور امنیت آمریکا بدهد.

در نتیجه‌ی گیری کتاب آمده که دونالد ترمپ مسوول پیامدهای نظامی و سیاسی توافق با طالبان در آینده خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل