خبرهای تازه

کرزی: آجندای امریکا ثبات افغانستان نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور پیشین افغانستان می گوید که آجندای امریکا ثبات افغانستان نیست، اگر می بود، حالا افغانستان امن تر و افراطگرایی کمتر می بود.

حامد کرزی، وضعیت امنیت افغانستان را رو به وخامت می داند و می گوید: علت اصلی آن تمرکز نکردن امریکا بالای پناهگاه ها و آموزشگاه های اصلی هراس افگنان است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفت: “آجندای امریکا ثبات افغانستان نیست. اگر دستور کار امریکا این می بود، افغانستان اکنون با ثبات می بود. این آجندا طوری که حالا معلوم می شود، مبارزه موثر با افراطگرایی نبود، اگر چنین می بود حالا پس از بیشتر از پانزده سال ما مصوون تر می بودیم و افراطگرایی کمتر می بود. با وجودی که امریکا در افغانستان حضور دارد ما شاهد رشد داعش بودیم”.

رییس جمهور پیشین افغانستان تایید می کند که وضعیت در افغانستان در حال بدتر شدن است و دلیل عمده آنرا عملیات ناقص و اشتباه امریکا زیر نام مبارزه با هراس افگنی می خواند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افزود: “متاسفانه وضعیت امنیتی در افغانستان در حال بدتر شدن است، بنابر شماری از دلایل، در قدم نخست ایالات متحده امریکا که به نام تامین امنیت و مبارزه با هراس افگنی به افغانستان آمد، بالای کاری باید انجام می داد، تمرکز نکرد بنابرین چهارده سال به جای تمرکز بالای پناهگاه ها، آموزشگاه ها سپری شد و آنها در عوض بالای بمباران روستا های افغانستان، آسیب رساندن به افغانها و زندانی کردن آنها، سپری شد.

به گفته وی نیروهای امنیتی افغان آموزش و تجهیز ضعیف دیده اند و مبارزه علیه هراس افگنی با یک راهبرد منطقه ای و جهانی صورت نگرفته است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز علاوه نمود که “آموزش ضعیف، تجهیز نا کافی و مرز نفوذ پذیر و مسئله پناهگاه ها بیرون از افغانستان و این حقیقت که امریکا و متحدانش به هدفی که به افغانستان آمده بودند، به آن هدف کار نکردند. این کار نیازمند یک راهبرد همکاری در منطقه، رسیدگی به پناهگاه ها، منابع تمویل، راهبرد ظرفیت سازی دولت افغانستان، اقتصاد افغانستان و جستجوی همکاری منطقه ای در این عملیات بود. در عوض امریکا منافع و آجندای را دنبال کرد که خلاف مبارزه با هراس افگنی بود”.

با آنکه از همکاری نخستین امریکا با افغانستان قدردانی می کند. اما می گوید: نمی توان نا امنی افغانستان، افراطگرایی و هراس افگنی بیشتر در منطقه و ظهور داعش در هنگام عملیات ها و حضور امریکا در افغانستان را رد کرد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین خاطر نشان نمود که “من می خواهم بگویم که کسی است که این نیروهای هراس افگن را آموزش، تجهیز و تمویل می کند و او کیست؟ این وظیفه امریکاست طوری که آنها ادعای مبارزه با افراطگرایی را کرده اند، چطور هر قدر بیشتر که آنها با افراطگرایی مبارزه می کنند، افراطگرایی هم بیشتر می شود. پس مشکلی وجود دارد یا که آنها با افراطگرایی مبارزه نمی کنند یا که به مکان درست برای مبارزه با آن نمی روند. امریکا و متحدانش از افراطگرایی به عنوان یک ابزار علیه اتحاد جماهیر شوروی پیشین استفاده کردند”.

کرزی می افزاید: امریکا باید در مشارکت با روسیه، ایران، چین، هند و پاکستان و بگونه صادقانه جنگ افغانستان را مسوولانه پایان دهد. این مقام ارشد پیشین افغان در حالی این گونه حرف می زند که کاخ سفید راهبرد واشنگتن در قبال افغانستان را زیر بررسی دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل