اخبار ساحوی

کرزی برتنظیم و مدیریت درست آبهای کشور تاکید کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کشورهای همسایه باید بدانند که افغانستان برای پیشرفت و ترقی حق استفاده ازآبهای خود را دارد.

رییس جمهور حامد کرزی با اظهار این مطلب، می گوید که حق افغانستان در استفاده از آبهای داخلی ضایع شده است.

آقای کرزی که روز سه شنبه (10 دلو) در ‘سومین کنفرانس ملی انکشاف و مدیریت منابع آب’ در کابل صحبت می کرد، تاکید نمود که اعمار بندهای بزرگ آب و بندهای آبگردان از ضرورت های اصلی کشور ما می باشد و باید در این زمینه توجه شود.

رییس جمهور گفت افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر از ناحیه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین آسیب پذیر است، هرچند که خود هیچ نقشی در این تغییرات ندارد.

به باور رییس جمهور، در صورتیکه از منابع آبی کشور به گونه درست استفاده شود، درآینده از ضررهای تغییرات اقلیمی مصوون ترخواهیم بود.

همزمان با این وزیر انرژی و آب می گوید که نبود استراتیژی منظم برای تنظیم منابع آبی به یک چالش بزرگ درافغانستان مبدل شده است.

محمد اسماعیل وزیر انرژی و آب گفت اگر به این سرمایه حیاتی توجه جدی نشود، افغانستان به زودی به قحطی و کمبود مواد غذایی مواجه خواهد شد.

وزیر انرژی وآب افزود با آنکه  در ده سال گذشته منابع مالی بسیار کم در این زمینه اختصاص داده شده است، اماکارهای مهمی در راستای کنترول و مهارآب در کشور صورت گرفته است.

به گفته وی این وزارت توانسته است با نوسازی ویا بازسازی بیش از دوهزار کانال درافغانستان زمینه آبیاری نزدیک به 450 هزار هکتار زمین را مساعد سازد.

از سویی هم مصطفی مستور معین وزارت مالیه می گوید که برای تنظیم و مدیریت منابع آب در کشور به هزینه های زیادی ضرورت است.

به گفته او، این کار به بیش از هفت میلیارد دالر بودجه ضرورت دارد که دولت در حال حاضر توانایی پرداخت آنرا ندارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل