رویداد های اخیر

کرزی: پاکستان نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۶, ۱۴۰۰)

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در یک گفتگو با صدای امریکا می‌گوید که پاکستان نماینده افغانستان نیست و نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کند.

آقای کرزی می‌گوید پاکستان باید از طریق مداخله، تشویق افراطیت و تروریزم و یا استفاده از زور نه بل از راه یک رابطه متمدن و استوار بر اصول مدنی و روابط بین المللی با افغانستان ایجاد رابطه کند.

هر چند با وجود تلاش‎ها هیچ  کشوری تاکنون امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت نشناخته است، اما کرزی می گوید که داشتن مشروعیت ملی بنیاد رسمیت بین المللی است.

او افزوده که امارت اسلامی باید نخست برای حکومتداری خویش اساساتی را ایجاد کند که در آن، اساس اول، مشروعیت ملی باشد و این مشروعیت از طریق انتخابات و یا هم با در نظر داشت وضعیت فعلی در افغانستان از طریق لویه جرگه به میان آمده می‌تواند.

کرزی افزود:”  مشروعیت در کشور ما برای این دولت (امارت اسلامی) یا برای هر دولت دیگری پایه و اساس شناخت کشورها و جامعه بین المللی است.”

نگرانی‌ها از سیاست پاکستان در برابر افغانستان زمانی  اوج گرفت که پس از سقوط نظام قبلی رییس پیشین استخبارات پاکستان، بدون اینکه کشور اش نظام امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد با شماری دیگری از مقامات پاکستانی وارد افغانستان شد.

از سوی دیگر، عمران خان صدراعظم  و محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان همواره از کشورهای جهان خواسته است تا با امارت اسلامی تعامل کند، این تلاش‌ها باعث شد تا شهروندان افغان مبنی بر دخالت پاکستان در امور داخلی افغانستان ابراز نگرانی نمایند.

Trending

خروج از نسخه موبایل