بی بی سی فارسی

کرونا؛ آغاز توزیع نان به نیازمندان و تعطیلی مجلس نمایندگان افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

همزمان با افزایش شمار بیماران کرونا در افغانستان و وضع محدودیت تردد در شهرها، حکومت این کشور برنامه توزیع نان به نیازمندان را امروز چهارشنبه دهم ثور/اردبیهشت در شهر کابل آغاز کرد.

بر اساس دستور اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، این برنامه در کنار کابل قرار است تا پایان هفته جاری در ولایت‌های بلخ، قندهار، کندز و جلال‌آباد نیز آغاز شود و به زودی در سراسر کشور به اجرا گذاشته شود.

او از مردم خواسته که از این برنامه نظارت کنند تا افراد مستحق از آن مستفید شوند.

اعمال محدودیت بر رفت‎وآمد مردم در پایتخت و برخی دیگر از بزرگ شهرهای این کشور، نگرانی‎ها را درباره تامین معیشت خانواده‎های کارگران روزمزد افزایش داده است.

پیش از این نیز دولت افغانستان برای دستکم یک هزار خانواده نیازمند در کابل چهارونیم کیلو گندم به هر خانوار کمک کرده بود. این اقدام حکومت انتقادهای زیادی را در پی داشت.

اما وحید عمر رییس پیشین کمیته دولتی مبارزه با شیوع کرونا در پاسخ به این انتقادها گفته بود که‌ توزیع چهارونیم کیلو گندم برای تعدادی در کابل “یک پروژه آزمایشی بوده و برنامه‌های بزرگ‌تری در آینده روی دست گرفته خواهد شد”.

با این حال محمدداود سلطان‌زوی، شهردار کابل در برنامه توزیع نان به افراد نیازمند در پایتخت بر شفافیت این برنامه تاکید کرد و گفت که این برنامه برای ۲۵۰ هزار خانواده نیازمند که در پی شیوع کرونا و قرنطین کابل متضرر شده، تطبیق می‌شود.

به گفته وی، نیازمندان قبلا از سوی کمیته‌های محلی شناسایی و برای آن‌ها کارت نیز توزیع شده است. به رویت همین کارت برای این افراد نان توزیع خواهد شد.

از سویی هم در نشست اختصاصی کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که امروز به ریاست سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، برگزار شد نیز بر هماهنگی میان ادارت تاکید شده و اعضای این جلسه فیصله کردند که” نباید اشتباهات گذشته” در توزیع کمک‌ها تکرار شود.

کرونا در افغانستان؛ شناسایی ۱۲۵ مورد جدید و انتقاد مسئولان از بی‌توجهی شهروندان

کرونا در افغانستان؛ از تعطیلی جشن نوروزی تا رکود اقتصادی در بلخ

آمار رسمی کرونا: ۱۹۳۹ مبتلا، ۶۱ جان‌باخته

با گذشت هر روز شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان افزایش می‌یابد. وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان می‌گوید با شناسایی ۱۱۰ رویداد جدید کووید۱۹ در یک شبانه روز گذشته در این کشور شمار مجموعی مبتلایان به ۱۹۳۹ نفر رسید.

با ثبت دو مورد تازه مرگ در نتیجه این بیماری،‌ شمار جان‌باختگان در افغانستان هم به ۶۱ نفر رسید.

AFP
با شناسایی ۱۱۰ رویداد جدید کووید۱۹ در یک شبانه روز گذشته شمار مجموعی مبتلایان به ۱۹۳۹ نفر رسید

در یک شبانه روز گذشته تنها ۳۹۳ نمونه مشکوک در لابراتوارهای این وزارت آزمایش شده‌اند. اما ریاست صحت عامه هرات گفته که به دلیل نوسانات برق چند دستگاه لابراتوار این ولایت دچار عارضه تخنیکی گردیده و نمونه‌های مشکوک در حوزه غرب بررسی نشده است.

واقعات جدید ۵۸ مورد در کابل، ۱۵ مورد در قندهار، ۱۲ مورد در پکتیا، ۶ مورد در غزنی، در ننگرهار و لغمان هر کدام ۵ مورد، در تخار و فراه هر کدام ۳ رویداد، در هلمند دو رویداد و در ولایت کندز یک مورد شناسایی شده‌اند.

شمار بهبودیافتگان بر اساس آمار وزارت صحت عامه به ۲۵۶ تن می‌رسد.

از سویی هم فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان امروز در نشست اختصاصی کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفته که هنوز شیوع ویروس کرونا در کشور به مرحله اوج خود نرسیده و باید با تشدید قیود گشت و گذار و عملی نمودن دستورات صحی علیه این اپدیمی مبارزه شود.

در این نشست فیصله شده که قیود گذشت و گذار در شهر کابل باید بیشتر از گذشته تشدید گردیده و زمان آن نیز تا اخر ماه رمضان تدوام یابد.

مجلس نمایندگان تعطیل شد

در پی افزایش واقعات کرونا در افغانستان اعضای مجلس نمایندگان این کشور نیز امروز تصمیم گرفتند که این مجلس را به قرنطین ببرند.

این تصمیم هر چند در آغاز با مخالفت برخی از اعضای مجلس نمایندگان روبرو شد اما سرانجام نمایندگان با اکثریت آرا فیصله کردند که تا مجلس نمایندگان قرنطین شود.

Getty Images
مجلس نماینده‌گان

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان افغانستان در نشست امروز این مجلس گفت که سر از فردا پنج‌شنبه الی ختم وضعیت پیش آمده مجلس به قرنطین کامل قرار می‌گیرد:« نشست‌های در کمیسیون‌های دایمی و عمومی مجلس به حالت تعلیق در می‌آید.»

پیش از این نیز مجلس نمایندگان به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نشست عمومی خود را در هفته یک بار و آن هم در روزهای چهارشنبه برگزار می‌کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل