بی بی سی فارسی

کرونا: ‘دختران جامانده از مدرسه سه برابر دختران درس‌خوانده، زیرسن قانونی ازدواج می‌کنند’

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود نسبت به کاهش دسترسی دانش آموزان در افغانستان به تحصیل به ویژه دختران ابراز نگرانی کرده است. در گزارش آمده که دختران افغان که از تحصیل جا مانده‌اند، “سه برابر بیشتر” از دخترانی که تحصیلات متوسطه دارند، احتمال ازدواج زیر سن ۱۸ سالگی را دارند.

این سازمان درباره تعطیلی مدارس در زمان همه‌گیری کرونا در کشورهای مختلف تحقیق کرده است.

در گزارش آمده که مدارس افغانستان قبل از شیوع همه‌گیری کرونا دچار بحران بوده است، با افزایش درگیری‌ها و کاهش کمک بین‌المللی، شمار کودکان در حال تحصیل در بسیاری از ولایت‌ها رو به کاهش است. شمار دانش آموزان دختر قبلا هم کم بود، کمتر از ۳۶ درصد دانش آموزان در افغانستان دختران هستند.

در گزارش آمده که ۳۵ درصد دختران افغان در خردسالی ازدواج می‌کنند و تحصیل در خارج از مدرسه با ازدواج کودکان ارتباط دارد.

پاسخ دهندگان به نظرسنجی سازمان دیدبان حقوق بشر گفتند که دختران خارج از مدرسه، مصروفیت بیشتر در خانه، انزوای اجتماعی و دسترسی کمتر به اینترنت دارند.

گزارش می‌گوید اکنون اوضاع حتی بدتر شده است. آموزش آن‌لاین/اینترنتی برای تعداد کمی از دانش آموزان ممکن است.

در گزارش به نقل از داده‌های بانک جهانی درباره افغانستان آمده که تنها ۱۴ درصد مردم افغانستان به اینترنت دسترسی دارد و در کشوری با ۵۵ درصد جمعیت زیر خط فقر، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند. در افغانستان تنها ۳۰ درصد از زنان و ۵۵ درصد مردان باسواد اند، بسیاری از والدین نمی‌توانند به فرزندان‌شان در درس‌ها کمک کنند.

در گزارش از یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ یاد شده که نشان داده که زنان افغان ۱۸.۷ ساعت در روز را صرف مراقبت از کودکان، مراقبت از دیگران، پخت و پز و پاک‌کاری خانه می‌کنند، در حالی که مردان روزانه ۵.۶ ساعت را در این کارها صرف می‌کنند.

BBC

از زمان شیوع کرونا، مسئولیت‌های مراقبت از طفل به طور چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته است که اغلب زنان را از کار و درآمد باز داشته است.

سوء استفاده در خانه خطر دیگری است که متوجه دختران در افغانستان است.

یک اشتراک کننده به نظرسنجی دیدبان حقوق بشر گفته که “افغان ها در خانواده‌های بزرگ زندگی می‌کنند. … اگر آنها هر روز در خانه بمانند منجر به خشونت خانوادگی می‌شود و طبیعتا کودکان قربانی خشونت‌ها هستند.”

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که دختران افغان که تحصیل نکرده اند، “سه برابر بیشتر” از دخترانی که تحصیلات متوسطه دارند احتمال به شوهر داده شدن دارند.

دولت افغانستان و حامیان بین المللی‌ این باید تلاش کنند تا تاثیر شیوع کرونا بر زنان و دختران به حداقل برسد. مدارس باید پیگیری کنند که کدام دانش‌آموز به مدرسه باز می‌گردد و باید به داشن آموزانی که به مدرسه نیامدند به‌ویژه دختران دسترسی پیدا کند.

دولت باید خدمات به قربانیان خشونت را بیشتر کند. دولت باید مطمئن شود که برنامه‌های بهبود اقتصادی به تک تک زنان بهره‌مند شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل