بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان؛ با قرنطینه شدن کابل، فروش آنلاین رونق گرفته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
BBC

قرنطینه شدن شهر کابل و وضع محدودیت در تردد، باعث بیکاری بسیاری‌ شد ولی کار و بار برخی دیگر شهروندان افغانستان از جمله فروشگاه‌های آنلاین را را رونق داده است.

بیشتر این فروشگاه‌ها اکنون با گذاشتن تصاویر وسایل و اجناس شان، در رسانه‌های اجتماعی مشتری جلب می‌کنند. هر فروشگاه تلاش دارد تا با گذاشتن عکس‌های متنوع و همچنین در نظر گرفتن تخیف‌های ویژه مشتریان بیشتری را جلب کنند.

مشتریان نیز از طریق تماس و یا گذاشتن پیام اجناس مورد نیاز شان را سفارش می‌دهند و در منازل از فروشندگان دریافت می‌کنند.

مسیح الله ستانکزی، مالک یکی از این فروشگاهای آنلاین در کابل می‌گوید که در روزهای اخیر سفارش‌های آنان به صورت بی‌سابقه افزایش یافته است. به گفته او در گذشته روزانه تا ۱۰۰ سفارش دریافت می‌کردند و اکنون این رقم تا ۳۰۰ سفارش در روز افزایش یافته است.

فروشگاه‌های آنلاین با تشخیص نیازمندی مردم در دوره قرنطینه، بیشتر وسایلی را به فروش می‌رسانند که این روزها نیاز اولیه و اساسی مردم است.

بیشتر کدام اقلام فروش داشته است؟

آقای ستانکزی گفت: “زیادترین سفارش ما ماسک، مواد ضد عفونی کننده، مواد خوراکی، بعضی وسایل خانه و آشپزخانه مانند دیگ و داش نان پزی و پیتزا پزی است.”

یکی از موارد مهم در این شب و روزها رعایت بهداشت ازطرف فروشندگان است. اما فروشندگان تا چه اندازه در هنگام انتقال اموال به مشتری این مسایل بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

محمد عزیز عزیزی، مسئول یک فروشگاه آنلاین لوازم منزل به بی‌بی‌سی می‌گوید که تمام وسایل قبل از ارسال، ضد عفونی می‌شود و کارمندانش نیز از وسایل محافظتی کار می‌گیرند. به گفته او پول دریافتی از مشتریان نیز بخاطر تدابیر احتیاطی ضد عفونی می‌شود.

پس از افزایش سفارش‌ها، این فروشگاه آنلاین چند کارمند تازه استخدام کرده و اوقات کاری را نیز از هشت ساعت به دوازده ساعت افزایش داده است.

بر اساس محدودیت‌های وضع شده در کابل، تمام رستورانت/رستوران‌ها نیز به روی مشتریان بسته هستند. اما این رستوران‌ها تنها می‌توانند خدمات تهیه و انتقال غذا به خانه‌های مشتریان را انجام دهند.

احمد سیر فقیری، مالک یک رستوران در کابل به بی‌بی‌سی گفت هر چند پذیریش مشتریان در رستوران حالا متوقف شده اما تقاضای مشتریان برای انتقال غذا به خانه‌های شان “دو برابر” شده است.

به گفته او تمام آشپزها و کارمندان این رستورانت که غذا را به مشتریان انتقال می‌دهند، لباس‌های مخصوص دارند از دستکش و ماسک استفاده می‌کنند.

Getty Images
در این روزها بیشتر مغازه ها نیز در افغانستان بسته هستند

تجربه شهروندان از خریداری آنلاین

هرچند خرید و فروش از طریق آنلاین در افغانستان، تجارت بتازگی تجربه می‌شود، اما ناگزیری مردم و بسته بودن اکثر بازارها حالا مردم را به سمت این روش تازه خریداری کشانده است.

تقاضای مردم هم این روزها به لوازمی است که به دلیل پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و یا ترس برخاسته از این ویروس، به آن نیاز شدید احساس می‌شود.

لیمه باشنده شهر کابل که چند روز قبل یک “داش نان پزی” را از یک فروشگاه آنلاین خریداری کرده، می‌گوید که به دلیل نگرانی‌ از شیوع ویروس کرونا، نمی‌توانند نان را برای پختن به بیرون از خانه به نانوایی ببرند و یا نان آماده بخرند.

خانم لیمه می‌گوید که از طریق فیسبوک یک فروشگاه آنلاین را جستجو کرده و یک ساعت پس از تماس، داش آشپزی را دریافت کرده است.

خاکسار وقار باشنده دیگر شهر کابل می‌گوید با وجود برخی سهولت‌ها، خریداری از فروشگاه‌های آنلاین، چالش‌های زیادی هم موجود است.

او می‌گوید: “به کیفیت اجناس فروشگاه‌های آنلاین زیاد مطمئن نیست. قیمت‌هایش کمی بلند است. به وقت و زمان جنس به مشتری نمی‌رسد و در نقاط دورتر شهر خدمات انتقال ندارند.”

چالش‌های خرید و فروش آنلاین در افغانستان

این تجارت تازه در افغانستان بدون چالش هم نیست. نبود آدرس دقیق و شماره منزل یکی از دردسرهای فروشندگان آنلاین در کابل است.

علاوه بر این مشکل در برخی موارد دزدان مسلح در کوچه و پس کوچه‌های شهر وسایل و اموال کارمندان فروشگاه‌های آنلاین را دزدیده و خودشان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. در مواردی مشتریان نیز از بی‌کیفیت بودن وسایلی را که از فروشگاه های آنلاین خریداری کرده، شکایت دارند.

یکی از چالش‌های تازه در برابر این فروشگاه‌های آنلاین اعمال محدودیت از طرف وزارت داخله/کشور برای تردد موتور سوران در شهر است.

اکثر فروشگاه‌های آنلاین وسایل و اموال سفارشی مشتریان را از طریق موتور منتقل می‌کنند. اخیراً وزارت داخله افغانستان اعلام کرد که به دلیل افزایش جرایم جنایی و ترورهای مسلحانه، گشت و گذار موتور را در شهر کابل ممنوع کرد. به گفته این وزارت بیشتر سرقت‌ها و جرایم با استفاده از موتور انجام می‌شود.

این وزارت بعدا اعلام کرد که رستورانت‌های که خدمات‌شان را از طریق موتور انجام می‌دهند از این امر مستثنی هستند. این وزارت می‌گوید راهکاری در نظر دارد تا فروشگاه‌های آنلاین نیز شناسایی و آنان از این محدودیت تازه وضع شده، مستثنی شوند.

BBC
فروشگاه‌های آنلاین معمولا برای انتقال اجناس از موتورسیکلت استفاده می‌کنند

وضع محدودیت در کابل به خاطرجلوگیری از شیوع ویروس کرونا

حکومت افغانستان به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از حدود یک ماه تاکنون محدودیت در تردد را وضع کرد. با افزایش موارد بیشتر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کابینه افغانستان تصمیم گرفته شد که شهر کابل تا سه هفته دیگر قرنطین شود.

بر اساس این تصمیم حکومت افغانستان به جزء فروشگاه‌های مواد اولیه و غذایی، دیگر مغازه ها و بازارها اجازه فعالیت ندارند. در مواردی پلیس با متخلفان نیز برخورد کرده است.

کارمندان دولتی در کابل به استثنای کارمندان وزارت صحت عامه/بهداشت و مراکز درمانی، نهادهای امنیتی، شهرداری و چند اداره محدود همه تعطیل هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل