بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان؛ بهای تخم مرغ بیشتر از دو برابر شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

با افزایش روند شیوع کرونا در افغانستان بهای مواد غذایی بویژه محصولات حیوانی هر روز در این کشور افزایش می‌یابد و قیمت یک عدد تخم مرغ به بیشتر از دو برابر رسیده است.

برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات حیوانی بخصوص تخم مرغ و گوشت مرغ وزارت زراعت، مرکز فروش گوشت و تخم مرغ ایجاد کرده است ولی این روند نیز تاکنون نتوانسته در کاهش قیمت تخم مرغ تاثیرگذار باشد.

قبل از این یک عدد تخم مرغ در بازار کابل به ۶ افغانی فروخته می‌شد که اکنون به بیشتر از ۱۲ افغانی رسیده است.

عبدالمبین محمدی، یکی از فروشندگان شهر کابل درباره روند رو به افزایش مواد غذایی در کابل به بی‌بی‌سی می‌گوید که کمبود مواد غذایی در بازار باعث افزایش بهای آن شده است.

او می‌گوید که دلیل افزایش قیمت مواد ارتزاقی همانند آرد، شکر و برنج، کاهش در میزان واردات این اقلام است.

این فروشنده افغان مدعی است که قبل از شیوع کرونا روزانه تا ۳۰۰ واگن آرد از کشورهای همسایه وارد افغانستان می‌شد ولی اکنون به پنج واگن کاهش یافته است.

با افزایش سایر قیمتها و بخصوص تخم مرغ در آستانه شیوع کرونا، انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی‌داشته است، ولی وزارت زارعت اعلام کرده که برای جلوگیری از افزایش قیمت تخم و گوشت مرغ مرکز فروش محصولات حیوانی را ایجاد کرده است.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفت که هدف کنترل قیمت مواد غذای و دسترسی آسان مردم به این مواد است.

او گفت در کابل قیمت هر عدد تخم مرغ هشت افغانی و در هرات حدود شش افغانی تعیین شده و این وزارت امیدوار است که قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند و حتی کاهش یابد.

به گفته او قرار است که چهار مرکز فروش دیگر نیز در کابل ایجاد شود و علاوه بر آن از کشورهای همسایه نیز مرغ و تخم مرغ وارد شود.

افغانستان قبل از این به دلیل حمایت از بازرگانان واردات تخم مرغ و گوشت مرغ را ممنوع کرده بود.

چرا بهای تخم مرغ افزایش یافت؟

اکبر رستمی درباره افزایش قیمت تخم مرغ در افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته که افزایش قیمت‌ تخم مرغ از هرات شروع شد.

او افزوده تعهد که فارم‌داران (مزاره پرورش مرغ) و اتحادیه ملی مرغداری درباره ثابت نگهداشتن تخم و گوشت مرغ داشت در روزهای گذشته عملی نشده و برخی از فارم‌داران و حتی خرده فروشان احتکار و سوء‌استفاده کردند.

او گفته که تولید به قدر کافی وجود دارد و نیاز افغانستان سالانه یک میلیارد عدد تخم مرغ است که افغانستان قادر به تولید ۸۰۰ میلیون تخم مرغ است.

به نوشته او یک میلیارد دلار در بخش مرغداری کشور سرمایه گذاری شده و برای حمایت از صنعت مرغداری کشور تولید این فارمداران در فهرست غذایی روزانه نیروهای امنیتی افغانستان شامل شده است.

او افزوده که برخی افراد سود جو تلاش دارند با آزاد سازی واردات مرغ و تخم مرغ میلیونها دلار سرمایه کشور را به بیرون منتقل کنند. درصورتیکه که بخش خصوصی به تعهداتش پایبند باشند، وزارت متعهد به توقف واردات از خارج است.

Trending

خروج از نسخه موبایل