بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان؛ بیش از ۱۵هزار مبتلا و جنجال ادعای کشف واکسن

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
Getty Images
کرونا در افغانستان: بیش از ۱۵هزار مبتلا و جنجال ادعای کشف واکسن

با گذشتن شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ از مرز ۱۵ هزار در افغانستان،‌ مقام‌ها در وزارت صحت عامه/ بهداشت این کشور می‌گویند که به دلیل سهل‌انگاری مردم در ایام عید و جدی نگرفتن شرایط قرنطین و توصیه‌های بهداشتی، اکنون در بیمارستان‌های ویژه کرونا “فاجعه خلق شده است”.

وحید مجروح، معاون این وزارتخانه در یک نشست خبری در کابل گفت حدود دو هفته پیش از عید فطر، وضعیت تحت کنترل بود اما حجم وسیع مراجعه بیماران، در حال حاضر مدیریت وضعیت را برای آن‌ها دشوار کرده است.

معاون وزارت صحت عامه تصریح کرد که اگر تا دو هفته دیگر به منظور “اکمالات بیشتر بیمارستان‌ها و استخدام نیروی انسانی و کادر درمانی” برای این وزارت وقت داده نشود، آن‌ها با “مشکل جدی” روبرو خواهند شد.

او گفت که شب گذشته آمبولانس‌ها به جای انتقال بیماران، جنازه‌ها را انتقال داده اند.

آقای مجروح اضافه کرد که در صورتی که جاده‌ها همچنان شلوغ باشد، امکان فراهم سازی اکسیژن برای بیماران و تابوت برای درگذشتگان دشوار خواهد بود.

او گفت که دامنه ویروس کرونا در این کشور با گذشت هر روز گسترده‌تر می‌شود و شمار بیماران نیز افزایش می‌یابد.

معاون وزارت صحت عامه افغانستان گفت که تا کنون مشکل تجهیزات در بیمارستان‌ها حل نشده و دستگاه‌های تنفس مصنوعی کافی در اختیار این وزارت قرار نگرفته است. به گفته وی، این وزارت همچنین به صورت جدی به منابع انسانی و کادر تخصصی نیاز دارد.

آخرین آمار کرونا

وزارت صحت/بهداشت افغانستان از جان باختن ۸ بیمار مبتلا به کرونا و شناسایی ۶۸۰ مورد جدید ابتلا در شبانه‌روز گذشته خبر داده است. موارد تازه در پی آزمایش ۱۱۱۲ نمونه مشکوک شناسایی شده است.

بر اساس آمار رسمی، شمار مجموعی مبتلایان به کووید۱۹ در افغانستان به ۱۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده که ۲۵۷ نفرشان جان باخته‌اند.

شمار بهبودیافتگان هم بیش از ۱۳۰۰ نفر اعلام شد.

کابل با بیش از ۶۱۰۰ بیمار در صدر ولایت‌های آلوده به کرونا در این کشور قرار دارد و ولایت‌های هرات، قندهار و بلخ به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

Getty Images
مقام‌ها در وزارت صحت عامه/ بهداشت می‌گویند که به دلیل سهل‌انگاری مردم در ایام عید و جدی نگرفتن شرایط قرنطین و توصیه‌های بهداشتی، اکنون در بیمارستان‌های ویژه کرونا “فاجعه خلق شده است”.

جنجال ادعای کشف واکسن کرونا

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع کرونا، حکیم الکوزی، یکی از پزشکان داروهای سنتی که در افغانستان “طبابت یونانی” خوانده می‌شود، ادعا کرده که واکسنی را برای درمان بیماران کرونا تهیه کرده و مدعی شده که توانسته ده‌ها بیمار را نیز درمان کند.

وزارت صحت عامه روز گذشته مرکز این داروی خودساخته را مسدود کرد. اما صبح امروز بار دیگر این مرکز بازگشایی شد و در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست بدست می‌شود نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم به خاطر دریافت این دارو صف بسته‌اند.

آقای مجروح می‌گوید آن‌ها از هر ابتکار، طرح و نظری که بتواند به نحوی ممد سلامت مردم واقع شود، استقبال می‌کنند اما به هیچ فرد و یا نهادی که محصولی را بدون تایید مراجع رسمی بهداشتی و علمی به مردم عرضه کنند اجازه فعالیت نمی‌دهند.

معاون وزارت بهداشت از مراجعه مردم به خاطر دریافت این دارو انتقاد کرد و گفت که مردم کاری نکنند که به دلیل نوشیدن داروهای غیرمجاز سرنوشت شان به بیمارستان‌ها کشیده شود.

او گفت که این دارو در آزمایشگاه این وزارت زیر آزمایش قرار دارد و تا کنون هیچ گونه نشانه‌ای برای سودمندی آن وجود ندارد.

اعمال قرنطین دوباره شهر مزار شریف

در پی شیوع کرونا در ولایت بلخ در شمال افغانستان، مسئولان در این ولایت می‌گویند که امروز یکشنبه، ۱۱/خرداد، اعمال قرنطین بار دیگر در این شهر از سر گرفته شده است.

در آستانه عید، مزار نخستین شهر افغانستان بود که محدودیت های قرنطین را شکست و مردم به یکبارگی به بازار های عید هجوم بردند. آمار ریاست صحت عامه بلخ نشان می‌دهد که میزان ابتلا به کرونا در این شهر نسبت به دوران پیش از شکستن قرنطین دو برابر شده است.

در حال حاضر رقم مبتلایان در این ولایت به ۱۰۸۴ نفر می‌رسد و ۳۴ بیمار در این ولایت جان باخته‌اند.

محمداسحق رهگذر، والی بلخ که ریاست کمیته ولایتی مبارزه با کرونا را هم به عهده دارد گفته که به استثنای مغازه‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها ضروری پنداشته می‌شود، متباقی اصناف اجازه فعالیت ندارند.

درمان از راه دور

در همین حال وزارت صحت عامه امروز برنامه درمان از راه دور را در بیمارستان جمهوریت در شهر کابل افتتاح کرد.

با اجرای این برنامه شفاخانه/ بیمارستان‌ جمهوریت در کابل با شفاخانه‌های ولایات به وسیله فناوری فایبر نوری وصل می‌شوند و در نتیجه زمینه آن فراهم می‌شود تا پزشکان بیمارستان‌های پایتخت در قسمت ارایه نظر پزشکی برای بیمارستان‌های ولایت‌های پکتیکا و سمنگان در بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی مشورت بدهند.

به گفته این وزارتخانه با فعال شدن این سیستم خدمات بهداشتی در بیمارستان‌ها بهبود می‌یابد و زمینه آموزش بیشتر برای پزشکان افغان هم فراهم خواهد شد.

آقای مجروح می‌گوید به این ترتیب از سفر افغان‌ها به خاطر تداوی به بیرون از کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل