بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان؛ شناسایی ۳۳۰ بیمار جدید و مرگ زن ۱۸ساله حامله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
Getty Images
وزارت صحت/بهداشت افغانستان از شناسایی ۳۳۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در این کشور خبر داده است.

وزارت صحت/بهداشت افغانستان از شناسایی ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این کشور خبر داده است که بالاترین رقم در یک‌شبانه‌روز از آغاز شیوع بیماری در این کشور است.

وحید مجروح، معاون وزارت صحت عامه افغانستان امروز (سه شنبه، ۱۶ ثور/اردیبهشت) گفت با شناسایی موارد جدید شمار مبتلایان کرونا در این کشور به ۳۲۲۴ نفر رسیده است.

او می‌گوید که در یک شبانه روز گذشته پنج نفر در نتیجه این بیماری در افغانستان جان داده‌ و ۲۴ بیمار نیز بهبود یافته‌اند.

به این ترتیب شمار جان‌باختگان به ۹۵ نفر و شمار بهبود یافتگان به ۴۲۱ نفر رسیده است.

به اساس اطلاعات این وزارتخانه، یک زن حامله ۱۸ ساله در ننگرهار نیز در بین قربانیان ویروس کرونا است.

واقعات تازه بیماری در یک شبانه روز گذشته در افغانستان شامل ۵۹ مورد در هرات، ۴۵ مورد در کابل، ۴۱ مورد در قندهار، ۳۸ مورد در بلخ، ۲۶ مورد در پکتیا، ۱۳ مورد در ننگرهار، یازده واقعه در لغمان، در لوگر و سمنگان هر کدام ۱۰ مورد، در غزنی، قندوز و کنر هر کدام ۵ مورد، یازده واقعه در تخار، یک مورد در هلمند، دو مورد در فراه، شش مورد در فاریاب، ۹ مورد در پکتیکا، ۱۲ مورد در پنجشیر، در زابل و بدخشان هر کدام سه مورد، در کاپیسا و میدان وردک هر کدام ۴ مورد و همچنین ۷ مورد در پروان است.

Reuters
اکنون در افغانستان ظرفیت بررسی روزانه دو هزار تا ۲۵۰۰ آزمایش کرونا وجود دارد.

امروز وزارت صحت عامه چهارمین شفاخانه را در کابل برای بیماران کووید ۱۹ اختصاص داد. این شفاخانه در غرب کابل موقعیت دارد.

آقای مجروح در مراسمی که در این شفاخانه برگزار شده بود، گفت اگر فاصله اجتماعی رعایت نشود و به محدودیت‌ها توجه نشود، اگر تمام شفاخانه‌ها هم به این بیماران اختصاص داده شود “نزدیکترین‌های خود را از دست خواهیم داد”.

به گفته او، اکنون در افغانستان ظرفیت بررسی روزانه دو هزار تا ۲۵۰۰ آزمایش کرونا وجود دارد.

او تاکید کرد که نتایج آزمایش نباید معیار باشد و هر شهروندی که نشانه‌های بیماری را در خود دید، به فاصله گرفتن از بقیه و تجرید اقدام کند.

معاون وزارت صحت گفت این وزارتخانه وسعت فاجعه را متصور است و قرار است به کمک بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی ۱۰۳۰ بستر/تخت آی سی یو (مراقبت‌های ویژه) در تمام این کشور ایجاد شود.

به گفته او، به اساس فرمان ریاست جمهوری ۱۰۰ هزار بستر قرار است برای بیماران کووید ۱۹ در تمام افغانستان در نظر گرفته شود و متناسب با افزایش بیماران امکانات و تجهیزات در اختیار مراکز قرار گیرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز روز گذشته در نشست آنلاین گروه تماس کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک گفت که افغانستان هنوز در مرحله آگاهی قرار دارد و توجه دولت اکنون برای مقابله با مرحله فلاکت و به تعقیب آن مرحله آرامش و بازگشت به وضعیت عادی است.

او گفت که اندازه و محدوده تاثیر مخرب این ویروس نیازمند پاسخ جمعی قوی از طریق تلاش‌های مشترک، پذیرش سختی‌ها و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی است.

رئیس جمهوری همچنین افزود که جنگ تاثیرات منفی بر تلاش افغانستان در مبارزه با ویروس کرونا دارد و او از طالبان خواهان آتش بس است و از اعضای جنبش عدم انسلاک نیز خواست از طالبان بخواهند از خشونت دست بکشند.

طالبان پیش از این گفته که برای آمدن آتش بس دایمی، خواهان آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مطابق توافقنامه صلح این گروه با آمریکا هستند که رهایی زندانیان طالبان از پیش‌شرط‌های آن است.

Trending

خروج از نسخه موبایل