بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان: ۲۵۸ مورد جدید ابتلا؛ ‘برای زندگی با کرونا آماده شوید’

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)
Reuters
کارمند داوطلب با برگه‌های آگاهی‌دهی درباره کرونا

وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان از شناسایی ۲۵۸ مورد تازه بیماری کووید ۱۹ و ثبت دو مورد مرگ در نتیجه این بیماری در یک‌شبانه‌روز گذشته در این کشور خبر داده است.

وحید مجروح، معاون این وزارتخانه امروز (دوشنبه، ۲۲ ثور/اردیبهشت) در یک نشست خبری گفت اکنون شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۴۶۸۷ نفر رسیده است.

به اساس آمار وزارت صحت، اکنون شمار جان باختگان به ۱۲۲ نفر و شمار و در شبانه‌روز گذشته ۱۶ بیمار نیز بهبود یافته‌اند که شمار بهبود یافتگان را به ۵۷۴ نفر می‌رساند.

به گفته آقای مجروح، ویروس کرونا برای مدت طولانی تا نهایی شدن تولید واکسن آن در جامعه باقی خواهد ماند و باید برای زندگی با آن آمادگی گرفت.

موارد تازه شناسایی‌شده بیماری کرونا در افغانستان در شبانه روز گذشته شامل، ۱۶۱ مورد در کابل، ۷ مورد در هرات، ۳۰ مورد در قندهار، ۱۶ مورد در ننگرهار، در بادغیس و لوگر هر کدام ۱۸ مورد، در بامیان، قندوز و غور هر کدام ۵ مورد، در هلمند و پروان هر کدام ۳ مورد، یک مورد در میدان وردک، ۱۱ مورد در کنر و ۲ مورد در نورستان است.

EPA
سنجش تب یک شهروند در هلمند

آقای مجروح بار دیگر بر حفظ فاصله اجتماعی، رعایت اصول بهداشتی و در حد امکان ماندن در خانه تاکید کرد و گفت بی‌توجهی به این موارد “مصیبت و بدبختی” را بیشتر خواهد کرد.

او گفت که هنوز هم تهدید کرونا در بالاترین میزان آن وجود دارد و آنها در تلاش هستند تا مردم را به ماندن در خانه‌های‌شان قناعت بدهند.

او افزود که وزارت بهداشت موافق رفع آنی قرنطینه نیست اما پیام آنها به دولت و بخش خصوصی این است که روی برنامه‌ای برای زندگی با کرونا کار کنند.

او گفت: “شواهد، ارقام و اطلاعات نشان می‌دهد که کرونا به زودی رفتنی نیست و رها کردنی نیست… باید محیط کار، آموزش، تجارت و اداره را قسمی وفق بدهیم که با وجود کرونا زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما تداوم بیابد.”

کمبود کارمندان بهداشتی

آقای مجروح گفت مشکل کمبود کارمندان بهداشتی در مراکز بهداشتی عام نیست اما در موارد محدودی آنها با این مشکل رو به رو هستند.

او تایید کرد که در مواردی شماری از دکتران بعد از مبتلا شدن همکاران‌شان به بهانه داشتن علایم مشکوک کار را برای روزها ترک کرده‌اند.

او گفت که باید وزارت بهداشت و کارمندان بهداشتی به تفاهم اخلاقی برسند که به اساس آن این نهاد تمام امکانات را فراهم ساخته و کارمندان نیز با تعهد اخلاقی به کارشان ادامه دهند.

آقای مجروح گفت: “همان طور که سرباز وطن در دورترین سنگر تا لحظه جان دادن، سینه سپر می‌کند، عین توقع را وطندار ما از چپن سفید ما دارد. رهبری وزارت مسئولیت دارد و ما اطمینان می‌دهیم که آنچه داریم در اختیار شما قرار می‌دهیم که به جنگ کرونا بدون لباس و دستکش و امکانات نروید و کارکنان صحی نیز باید متعهدانه ایستاد شوند و سر سکتور صحت را بلند کنند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل