بی بی سی فارسی

کرونا در افغانستان: ۳۷۷۸ مبتلا، ۱۰۹ جان باخته؛ ابتلای وزیر بهداشت و ‘ده‌ها خبرنگار’

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت صحت/بهداشت افغانستان اعلام کرده که با شناسایی ۲۱۵ نمونه مثبت در یک شبانه روز گذشته، شمار کل مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این کشور به ۳۷۷۸ نفر رسیده است. وزیر صحت و شماری از کارمندان رسانه‌ها نیز مشمول مبتلایان هستند.

وحید مجروح، معین این وزارتخانه امروز (جمعه ۱۸ ثور/اردیبهشت) به رسانه‌ها گفت که در مدت یاد شده ۳ نفر از بیماران جان باخته‌اند که با این رقم شمار مجموعی جان باختگان به ۱۰۹ نفر افزایش یافته است.

همچنین براساس اطلاعات مسئولان بهداشت افغانستان در بیست و چهار ساعت گذشته ۴ نفر از مبتلایان بهبود یافته‎‌اند. شمار کل بهبود یافتگان به ۴۷۲ نفر رسیده است.

واقعات جدید شامل ۵۷ مورد در هرات، ۵۰ مورد در کابل، ۳۱ مورد در بلخ، ۱۷ مورد در قندهار، ۹ مورد در پکتیا، ۶ مورد در لوگر، ۸ مورد در غور، ۵ مورد در ننگرهار، ۲ مورد در لغمان، ۴ مورد در فاریاب، ۳ مورد در پکتیکا، ۱۱ مورد در جوزجان، ۳ مورد در زابل، ۷ مورد در کنر و دو مورد در خوست است.

ویروس کرونا در حال حاضر در تمامی ولایات افغانستان شیوع یافته است.

ابتلای وزیر صحت و ده‌ها خبرنگار به ویروس کرونا

مسئولان کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در هفته‌های اخیر، ده‌ها خبرنگار و کارمندان رسانه‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

نجیب‌الله شریفی، رئیس این نهاد ضمن ابراز نگرانی از این مسئله به بی‌بی‌سی گفت برای ایجاد سهولت در آزمایش و تشخیص خبرنگاران با وزارت صحت هماهنگی صورت گرفته است.

آقای شریفی تاکید کرد که آمار دقیقی از شمار خبرنگاران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ تاکنون در دست نیست.

وزارت صحت افغانستان نیز می‌گوید تشخیص و رسیدگی به تمامی مبتلایان به ویروس کرونا بدون تبعیض صورت می‌گیرد اما “به دلیل اهمیت کار خبرنگاران و اطلاع رسانی” به آزمایش کارمندان رسانه‌ها اولویت داده شده است.

روز گذشته وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که آزمایش کرونای فیروز الدین فیروز، وزیر صحت نیز مثبت تشخیص شده است.

پیش از این طلوع نیوز با نشر گزارشی تایید کرده بود که شماری از کارمندان گروه رسانه‌ای موبی به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. اما در این گزارش رقم دقیقی از این کارمندان ذکر نشده بود.

در روزهای اخیر شماری از کارمندان رسانه‌های دیگر نیز از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ خبر داده‌اند.

Reuters

کمک ۴۰۰ میلیون دلاری بانک جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا

بانک جهانی اعلام کرده که کمک مالی بلاعوض ۴۰۰ میلیون دلاری را به منظور حفظ روند اصلاحات در افغانستان و مبارزه با بیماری کووید ۱۹ تصویب کرده است.

هینری کرالی، نماینده بانک جهانی در افغانستان گفت: با فراهم‌سازی این بسته کمک مالی انتظار می‌رود تا در وضعیت دشوار فعلی دولت افغانستان جهت حفظ و تداوم اصلاحات در سکتورهای مختلف به منابع و امکانات مالی دسترسی آسان‌تر حاصل کرده و از این طریق چالش‌های ناشی از کاهش عواید داخلی را که در پی شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است به گونه مطلوب مدیریت کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل