خبرهای تازه

کلنتون: زنان افغان باید در گفتگوهای صلح سهیم باشند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

هیلاری کلنتون وزیر خارجه پیشین امریکا میگوید که زنان افغان باید در مذاکرات صلح سهیم باشند.

خانم کلنتون در نشستی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک؛ گفت: زنان افغان امروز بیم آن را دارند که نه تنها حقوق‌شان در مذاکرات با طالبان نادیده گرفته شود بلکه دستاوردهایی که آنها در سالهای گذشته به دست آورده ‌اند به یکباره از بین برود.

هیلاری کلنتون وزیر خارجه پیشین امریکا گفته است: “در نظر نگرفتن زنان در روند صلح نه تنها از نظر اخلاقی نادرست است. بلکه خطرناک است. برای تمام کشورهایی که اینجا نمایندگان شان آمده ‌اند خطر ناک است. نباید اجازه بدهیم وحشت بر زنان حکمرانی کند. زنان افغانستان حالا آنقدر پیشرفت کرده‌ اند که نباید از میز مذاکراتی که در مورد حقوق شان تصمیم می‌گیرد بیرون نگهداشته شوند.”

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل هم نگران وضعیت شکننده زنان افغان است و میگوید که آنان با آگاهی از گذشته نمی خواهند موقعیت شان را به خطر بی اندازند.

عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل گفته است: “حقوق زنان افغان و موقعیت آنها در جامعه، قربانی آشفتگی‌های سیاسی شده است، در این زمان حساس برای کشورم و برای زنان افغانستان، ما به متحدان و شرکا و حامیان بین‌المللی نیاز داریم.”

از سوی هم کارن پیرس فرستاده بریتانیا در سازمان ملل گفته است که زنان افغان در روند صلح سهم مهم داشته باشد.

خانم پیرس افزوده است: “سهم داشتن معنی دار زنان در گفتگو های صلح برای مهیا کردن بهترین فرصت برای به دست آوردن صلح پایدار، ثبات و امنیت افغانستان حیاتی خواهد بود.”

رولا غنی، بانوی نخست کشور نیز که از کابل از طریق یک پیام ویدویی به این نشست پیوست، گفت که افغانستان امروز یک جامعه باز است که افراد از حقوق کامل شان برخوردار اند و مسوولیت‌های شان را می‌دانند. از این رو هیچ تصمیمی در روند صلح  بدون حمایت کامل مردم و زنان افغانستان گرفته نخواهد شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل