اخبار ویژه

کمیته قوانین درج نام مادر را در شناسنامه تایید کرد

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۱۱, ۱۳۹۹)

کمیته قوانین روز گذشته در نشستی به رهبری سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری طرح درج نام مادر در شناسنامه را تایید کرد.

هم اکنون در شناسنامه افغانستان تنها نام پدر درج می‌شود.

دفتر آقای دانش در اعلامیه ای گفته است این تعدیل در پاسخ به درخواست “فعالان حقوق زن مبنی بر درج نام مادر در تذکره تابعیت” صورت گرفته است.

در اعلامیه آمده است: ” این طرح تعدیل در همکاری بین وزارت عدلیه و اداره ملی احصاییه و معلومات تهیه شده است.”

تعدیل این طرح قرار است به کابینه ارایه شود و سپس برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شود.

این حرکت پس از آن صورت گرفته است که فعالان حقوق زنان با راه اندازی یک کارزار از سه سال قبل به اینسو خواهان درج اسم‌های مادر در اسناد رسمی اند.

در جامعه مردسالار افغانستان استفاده از نام زن نامناسب خوانده میشود و حتی در شناسنامه‌ها هیچ نشانی از نام مادر وجود ندارد.

اما راه‌ اندازی کارزار «نام من کجاست» توسط یک گروپ کوچک فعالان حقوق زنان در سال ۲۰۱۷ میلادی مبارزه برای درج شدن اسم مادر در سندهای رسمی را آغاز کرد.

هدف از راه اندازی این کارزار به چالش کشیدن نگرش هایی بوده که به مردان اجازه میداده تا همه تصمیم‌ها را بگیرند و زنان را ناتوان بگذارند.

حتی طبق قوانین افغانستان نام مادر نباید در شناسنامه ثبت شود.

آخرین گزارش بی‌بی‌سی نشان میدهد كه یک منبع نزدیک به محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان گفته است که آقای غنی به اداره ثبت و احوال نفوس دستور داده كه احتمال اصلاح قانون ثبت نفوس این كشور را زیر کار گیرند تا زنان بتوانند نام‌های شان را در شناسنامه و کارت تولد فرزندان شان داشته باشند.

فوزیه کوفی نماینده پیشین مردم در مجلس نمایندگان و فعال حقوق زن به بی‌بی‌سی گفته است که او از این پیشرفت که “باید سالها پیش اتفاق می افتاد” استقبال می کند.

وی گفته است: “موضوع درج نام زنان در شناسنامه ملی در افغانستان مساله حقوق زنان نیست؛ این یک حق مسلم و یک حق انسانی است. هر فردی که در این جهان وجود دارد باید دارای یک هویت باشد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل