خبرهای تازه

کمیته مبارزه با فساد: فساد در ادارات اعتماد مردم به حکومت را کاهش داده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد می گوید، موجودیت فساد در این وزارت، اعتماد مردم را نسبت به خدمات بهداشتی به شدت از بین برده است.

افغانستان از نظر درجه ‌بندی در میان کشورهای جهان و از نظر احصاییوی بد‌ترین حالت بهداشت را دارا می‌باشد، از همین رو نهاد مک می گوید، چنین وضعیت باعث شده است تا اعتماد شهروندان نسبت به صحت و درمان بیماران در کشور ضعیف شود.

میتیو رادیک، مشاور فرهنگی مک می گوید: “موجوديت فساد اداری در ادارات كشور وسيع شده و اعتماد مردم را نسبت به ادارات كاهش داده است، گزارش ما در مورد وزارت صحت افغانستان نشان می دهد، كه موجوديت فساد در اين وزارت، به شدت اعتماد مردم را نسبت به خدمات صحی از بين برده است”.

وضعیت صحی شهروندان قربانی برخورد های سلیقه یی در وزارت صحت کشور شده است، موردیکه مک بر آن بیشتر تمرکز دارد.

آقای رادیک می گوید: “برخورد سليقه ای در تقرری ها، برخورد تبعيض آميز با كارمندان، نبود كيفيت خدمات صحي، اختلاس و موارد ديگري است كه در افزايش فساد در اين وزارت نقش بسیار دارد، باید گفت که یافته ای این گزارش تصویر روشن از میزان خطر وقوع فساد در وزارت صحت را پیشنهاد می کند”.

اما وزارت صحت عامه از مبارزه جدی در برابر فساد سخن زده و تاكيد دارد، كه در يك سال گذشته ۶۴ كارمند اين وزارت را به دليل فساد به نهادهای عدلي و قضايي معرفی كرده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می گوید: “ما در یک سال گذشته ۶۴کارمند را در پیوند به فساد به لوی سارنوالی معرفی کردیم، اراده جدی برای مبارزه با فساد اداری در وزارت صحت عامه وجود دارد، كه در آينده های نه چندان دور شاهد نتيجه اين مبارزه ها خواهيم بود”.

این درحالیست، که هم اکنون بنابر یافته های سازمان بین المللی مک بیشتر از ادارات دولتی به گونه وسیع غرق در فساد اداری هستند، که به باور آگاهان این مورد خطر درشت برای افغانستان در نشست وارسا خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل