اخبار ساحوی

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی یک کمیسیون سیاسی است نه اصلاحی-فیفا

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

 


فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه  افغانستان میگوید، از گزینش افراد  دراین کمیسیون و سیاست گذاری های آن نگرانیم .

برخی از افراد گزینش شده دراین کمیسیون را طرف و عضو تیم های انتخاباتی یا حامیان ارگ و ریاست اجرایه می دانند ، فیفا یاد آور می شود که  کارهای این کمیسیون زیرسایه حکومت است و اصلاحات را که نیاز است به نظام انتخاباتی وارد نخواهد کرد.

فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از چگونگی ایجاد تا گزینش افراد  در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نگران است .

این بنیاد میگوید، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی یک کمیسیون ، سیاسی و غیر مسلکی ایست که باعث افزایش نگرانی های آنان شده است و حکومت باید این نگرانی ها را رفع کند.

یوسف رشید- رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه (فیفا) میگوید” این کمیسیون یک کمیسیون سیاسی و غیر مسلکی است که اعضای اش وابسته به رهبران حکومت وحدت ملی هستند “.

 

فیفا میگوید، به شکل باید و شایدش حکومت به این کمیسیون نمی پردازد ، و درجریان شش ماه هیچ کاری ریشه  یی برای اصلاحات انتخاباتی نشده است . در سروی که این بنیاد با پرسش از وکلای مجلس نمایندگان انجام داده است ، نشان دهد که 39 فیصد اعضای مجلس می خواهند تا قانون جزای افغانستان برای افراد متقلب ،  جزا تعیین کند ، ازسوی هم 98 فیصد می خواهند تا وظایف رییس دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات مشخص گردد ، فیفا در پیشنهادهای خود ، خواهان تغییر در اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی است و از حکومت می خواهد تا درامور این کمیسیون مداخله نکنند.

یوسف رشید – رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه ( فیفا)

” باید حکومت این کمیسیون را جدی بگیرد و مسولیت تاریخی خود را در قبال آن ایفا کند “

ازسوی هم فیفا پیشنهاد میکند ، تابرای کسانی که درانتخابات تقلب را راه می اندازند باید براساس قانون جزا افغانستان جزا تعیین گردد.

گزارش فرحناز فروتن

Trending

خروج از نسخه موبایل