تجارت

کمیسیون اقتصادی امارت اسلامی به تولید انرژی از زغال سنگ اولویت داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۴, ۱۴۰۱)

کمیسیون اقتصادی ریاست الوزرا که روز شنبه (۳ثور) به ریاست ملاعبدالغنی برادر برگزار شده بود، به تولید انرژی از زغال سنگ اولویت داد.

دفتر مطبوعاتی معاونیت اول ریاست الوزرا امروز با نشر خبر نامه‌یی گفته است که این کمیسیون پس از بحث و گفتگوی مفصل در مورد تمام بخش‌هایی که سکتور خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها را دارد، به تولید انرژی اولویت داد.

در این کمیسیون به ریاست وزارت انرژی و آب؛ وزارت معادن و پترولیم، وزارت صنعت و تجارت، اتاق صنایع و معادن و همچنین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری موظف شد که در قسمت تولید انرژی از زغال سنگ در پارک‌های صنعتی، شهرهای بزرگ و ساحات اولویت‌ها را با توجه به حجم زغال سنگ و نیاز به انرژی تعیین کرده و عملاً کار در این زمینه را آغاز کنند.

افغانستان در حال حاضر بیش از ۶۰۰ مگاوات برق از چندین نیروگاه برق آبی و همچنین با استفاده از سوخت‌های فسیلی و صفحات خورشیدی تولید می‌کند. با این حال، ۶۷۰ مگاوات اضافی از کشورهای همسایه ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وارد می‌شود، اما دارای ۷۳ میلیون تن ذخایر اثبات شده زغال سنگ تا سال ۲۰۱۶ است که در رتبه ۶۲ جهان قرار دارد.

با این حال، برآوردها کل ذخایر را بین ۱۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تُن نشان می‌دهد.

بنا بر کمبود برق برای چندین دهه افغانستان با وجود داشتن منابع انرژی آبی، زغال سنگ و سوخت‌های فسیلی فراوان رنج می‌برد.

اما یک مشارکت خصوصی موفق از طریق بیات پاور، بزرگترین شرکت تولید برق افغانستان، متعلق به افغانستان و دارای پیشرفته ترین نیروگاه برق گازی منطقه است.

این قرارداد تجاری که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد، برق قابل اعتماد و مقرون به صرفه را برای هزاران نفر در افغانستان فراهم می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل