1393انتخابات

کمیسیون انتخابات: تفتیش نزدیک به هفتاد درصد آراء تکمیل شده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون مستقل انتخابات خبرداده است که اگر مشکلی در برابر تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش نیاید این پروسه در فاصله میان یک تا یک ونیم هفته به اتمام خواهد رسید و رییس جمهور جدید افغانستان مشخص خواهد شد.

سخنگوی این کمیسیون همچنان بیان داشت که تا کنون نزدیک به ۶۶ اعشاریه ۳۴ درصد این آراء تفتیش شده است و پروسه ابطال آراء نیز روز دوشنبه آغاز می شود.

آقای نور گفت:” تاکنون پانزده هزار و ۱۴۵ صندوق تفتیش شده است که ۵۲۰ صندوق آن از جمع شش هزار صندوق تفتیش ویژه می باشد.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت:” اگر روند دچارمشکل نشود ما اماده استیم که تا یک الی یک نیم هفته آینده این روند را به پایان برسانیم و نتیجه نهایی انتخابات را به مردم افغانستان شریک کنیم”.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات بار دیگر تاکید کرد که روند ابطال آراء به گونه علنی روز دوشنبه هفته روان آغاز خواهد شد، اما به گفته اعضای ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی آنها در خواست های در مورد ابطال آراء را به سازمان ملل متحد داده اند که تا کنون جوابی به آن داده نشده است.

جنرال ظاهر اغبر عضو ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی گفت:” چند موردی که پیش ما مجهول است و در انتخابات اصل است. قات شدن ورق رأی دهی توسط ناظر کمیسیون انتخابات، مسأله دوم موضوع ابطال علامه گذاری ها است و مسأله سومی محلات خیالی است که این موارد با سازمان ملل شریک ساخته شده است و تا کنون جوابی دریافت نکرده ایم”.

از سویی دیگر ستاد انتخاباتی تحول و تداوم از دستبرد در آراء به مقامات کمیسیون مستقل انتخابات شکایت کرده است.

عضو این ستاد گفته است که آنان شک دارند که شب هنگام به صندوق های رأی در یکی از گدام دستبرد صورت گرفته و از این بابت شکایت درج کرده اند.

حلیم فدایی عضو ستاد انتخاباتی تحول و تداوم گفت:” در ارتباط به بعضی صندوق ها از ولایت بغلان، ارزگان و همچنان پکتیا که به گمان ما شب هنگام از دروازه جنوبی گدام کسی داخل شده و در صندوق ها دستبرد کرده است ما شکایت رسمی خود را به کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کردیم”.

اما سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات هرگونه دست برد را رد کرد و نیز تاکید داشت که طرزالعمل ها در مورد ابطال آراء نیز نهایی است و تغییری در آن وارد نخواهد شد.

وی همچنان افزود که به صندوق های خالی در هنگام تفتیش برخورده اند، اما امکان دارد که این مسأله یک مشکل تخنیکی باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل