Connect with us

انتخابات ۹۸

کمیسیون انتخابات: پیش از تکمیل روند بازشماری هیچ رایی باطل نخواهد شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

 کمیسیون مستقل انتخابات میگوید تا زمانیکه آرای تمام  ولایت ها بازشماری نشود هیچ رای را باطل نمی کنند.

مسوولان در این کمیسیون تاکید می کنند که باطل کردن بخشی از آرای انتخابات به خواست یک دسته ی انتخاباتی غیرقانونی است.

این در حالی است که دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» روز جمعه با راه اندازی اعتراض ها، به کمیسیون مستقل انتخابات یک روز مهلت داده بود تا ۳۰۰ هزار رای را باطل کند.

اما اکنون علی افتخاری سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که بر اساس قانون پیش از پایان روند «تفتیش و بازشماری» آرای تمام ولایت‌ها، هیچ رایی را باطل نخواهد کرد.

از سوی دیگر شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هشدار می دهد که اگر کمیسیون،  انتخابات را مجددا  برگزار نکند، بحران وسیع تر خواهد شد.

شهاب حکیمی سخنگوی شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری میگوید: “انتخابات مجدد صورت بگیرد. ولی تحت یک اداره جدید، اداره موقت بیایه که آن (اداره موقت) بتواند انتخابات را بی‌طرفانه راه اندازی کند.”

نهادهای ناظر انتخاباتی می گویند که کمیسیون برای حل چالش های کنونی انتخابات باید نشست فنی را با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و نهادهای ناظر برگزار کند.

یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان میگوید: “کمیسیون مستقل انتخابات باید هرچه زودتر یک نشست تخنیکی بازی را در حضور رسانه ها و نهادهای ناظر و مشاهد برگزار کند با تکت های انتخاباتی… اگر پاسخ های کمیسیون انتخابات بر اساس قوانین و طرزالعمل ها باشد؛ در آن صورت تکت های انتخاباتی حق ندارند که فشار بیاورند.”

در همین حال اعضای مجلس نمایندگان میگویند که کمیسیون مستقل انتخابات با بن بست مواجه شده است و توانایی اعلام نتایج ابتدایی را بر بنیاد آرای پاک مردم ندارد.

با این حال میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید از شفافیت کامل روند انتخاباتی به مردم اطمینان دهد، “کمیسیون های انتخاباتی از شفافیت عملکرد شان اطمینان دهند که اهل خیانت و طرف نیستند و بدانند که دشمنان کشور خواب های وحشتناکی برای ملت دیده اند و باید با دقت کامل گام برداشته شود.”

به باور اعضای مجلس تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهور زمینه مداخله و بحران های بزرگی را در کشور فراهم می‌کند و نیاز است تا در یک تفاهم قانونی با دسته های انتخاباتی به چالش انتخاباتی پایان دهد.

انتخابات ۹۸

توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

واکنش‌ها به توافق سیاسی غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

انتخابات ۹۸

توافق سیاسی میان غنی و عبدالله

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!