اخبار ساحوی

کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش 28 درصدی خشونت علیه زنان خبرداد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

همزمان با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش 28 درصدی خشونت علیه زنان در جریان هفت ماه نخست سال جاری درکشور خبر داده است.

ثریا صبحرنگ از کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که این کمیسیون بیش از چهار هزار مورد قضیه خشونت علیه زنان را به ثبت رسانده، حالانکه این رقم در سال گذشته به سه هزار مورد می رسید.

در همین حال حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان نیز گفت که این وزارت حدود 3500 مورد قضیه خشونت علیه زنان را به ثبت رسانده است.

او هرچند در مورد افزایش قضایای خشونت علیه زنان چیزی نگفت، اما تاکید کرد که شدت خشونت ها بیشتر بوده است.

وزیر امور زنان گفت: ” ما امسال قضیه هایی بسیار فجیع را ثبت کرده ایم که در سالهای گذشته تعداد آنها کمتر بوده است”.

به گفته مسئولان وزارت امور زنان فقر، سواد پایین، عدم آگاهی از ارزش های اسلامی، اثرات سه دهه جنگ از علت هاي اساسي افزايش خشونت دربرابر زنان است.

در عین حال نیلاب مبارز سخنگوی یوناما در کابل می گوید که برای محو و  یا کاهش خشونت علیه زنان نیاز به بسیج ملی است و باید تلاش ها برای حل آن در سطوح مختلف انجام شود.

هرچند خشونت علیه زنان ریشه در فرهنگ سنتی و متصلب جامعه افغانی دارد، اما بسیاری ها می گویند که عدم برخورد جدی با ناقضان حقوق بشر به ویژه حقوق زنان باعث شدت و افزایش این خشونت ها گردیده است.

با این حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله می گوید که نیروهای امنیتی با عاملین خشونت علیه زنان به گونه جدی برخورد خواهد کرد و این وزارت برنامه هایی را روی دست دارد.

اما شماری از آگاهان می گویند که برای کاهش خشونت ها علیه زنان در جامعه، باید مردم از جایگاه واقعی زنان در اسلام با خبر شوند.

عبدالولی بصیر عضو اکادمی علوم افغانستان می گوید هرگاه مردم از حقوق و جایگاه زنان در اسلام باخبر شوند، دیگر به عنوان مسلمان هرگز خشونتی را علیه این قشر انجام نخواهند داد.

خشونت علیه زنان موضوع جدیدی نیست اما نگرانی ها از آن است که با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در سال 2014 شرایط به گونه دیگر رقم خورد و خشونت ها علیه زنان افزایش یابد.

Trending

خروج از نسخه موبایل