اخبار ساحوی

کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی:از رییس جمهور گرفته تا نیروهای خارجی قانون اساسی را نقض میکنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولان کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان رییس جمهور و شماری از مقامات داخلی وخارجی افغانستان را به نقض قانون متهم میکند.

امین احمدی عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان میگوید: از زمان توشیح قانون اساسی افغانستان، چالش های زیادی در برابر تطبیق قانون اساسی وجود دارد و از رییس جمهور گرفته تا نیروهای خارجی مستقر در افغانستان، همه قانون اساسی را نقض میکنند که این خود یک چالش بزرگی را درکشور ایجاد میکند.

در همین حال هفته پیش نیز اتحادیه حقوق دانان افغانستان با اشاره به نقض قانون اساسی در بسیار موار توسط مقامات دولتی گفت:”رییس جمهور کرزی و معاونان او ، قانون اساسی را نقض میکنند”.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ملی بر پی گیری پرونده های نیروهای مسلح کشور که بر بنیاد قانون اساسی باید توسط څارنوالان نظامی پیگیری شود تاکید میکند اما مسوولان در این وزارت میگویند که ستره محکمه این حکم قانون اساسی را نقض میکند و بر آنان فشار میاورد که بر اساس فرمان رییس جمهور، پرونده ها باید از سوی څارنوالی ملکی پیگیری شود.

امین نورستانی رییس حقوق وزارت دفاع ملی گفت:”به ماده 122 و 134 قانون اساسی محکومین نیروهای مسلح کشور باید درمحاکم نظامی تحت باز پرس قرار گیرند”.

اما استدلال استره محکمه این است که پرونده های فساد اداری باید از سوی څارنوالان ملکی بررسی شود.

در این حال، مسوولان در کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی میگویند که این مساله تاکنون برای آنان به گونه رسمی در میان گذاشته نشده است.

قانون اساسی افغانستان دوازده فصل و 162 ماده دارد که در سال 1382 از سوی رییس جمهور توشیح و در جریده رسمی به نشر رسید.

Trending

خروج از نسخه موبایل