جهان

کوریایی شمالی بزرگ‌ترین آزمایش موشکی را انجام داد

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۰, ۱۴۰۰)

کوریایی شمالی بزرگ‌ترین آزمایش موشک‌های بالستیک خود را از سال ۲۰۱۷ تاکنون انجام داد. کوریایی جنوبی می‌گوید این آزمایش کوریایی شمالی را یک گام به لغو کامل توقف آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما نزدیک می‌کند.

کوریایی شمالی روز یکشنبه (دلو) یک موشک بالستیک میان برد را به فضا فرستاد. به گزارش رویترز این بزرگترین آزمایش موشکی کوریایی شمالی از سال ۲۰۱۷ است و این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای را یک قدم به ازسرگیری آزمایش‌ موشک‌های دوربرد نزدیک‌تر می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کوریایی جنوبی گفت:”موشکی که گمان می‌رود یک موشک بالستیک باشد از ولایت جاگانگ کوریایی شمالی به سمت اقیانوس در سواحل شرقی آن پرتاب شده است.” شورای امنیت ملی کوریایی جنوبی (NSC) یک جلسه اضطراری به ریاست مون جائه، رئیس جمهور این کشور برگزار کرد.

به گفته رئیس جمهور کوریایی جنوبی این آزمایش شامل یک موشک بالستیک میان برد (IRBM) است و کوریایی شمالی را یک گام به لغو کامل توقف آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) نزدیک می‌کند.

او خاطرنشان کرد که آزمایش‌های موشکی کوریایی شمالی در ماه جاری یادآور تشدید تنش‌ها در سال ۲۰۱۷ یعنی زمانی است که کوریایی شمالی آزمایش‌های هسته‌ای متعددی انجام داد و بزرگترین موشک‌های خود از جمله بر فراز جاپان پرتاب کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کوریایی شمالی گفته است که دیگر به معاهده توقف آزمایش تسلیحات هسته‌ای که در سال ۲۰۱۸ در میان انبوهی از تحرکات دیپلماتیک و نشست‌‌ها با امریکا اعلام شد، متعهد نیست و کشورش می‌تواند این آزمایش‌ها را از سر بگیرد، زیرا ایالات متحده و متحدانش هیچ علایمی از کنار گذاشتن “سیاست‌های خصمانه” خود نشان نداده‌اند.

پس از پرتاب موشکی کوریایی شمالی در روز یکشنبه، فرماندهی ارتش امریکا در اقیانوس آرام در بیانیه‌ای گفت:”ایالات متحده این اقدامات را محکوم می‌کند و از (کوریایی شمالی) می‌خواهد که از اقدامات بی‌ثبات کننده بیشتر خودداری کند.”

آزمایش موشکی کوریایی شمالی کمتر از یک هفته به افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در پکن انجام می‌شود.

کوریایی شمالی در این باز‌های شرکت نمی‌کند و علت آنرا در نامه‌ای به چین حضور “نیروهای متخاصم” و همه‌گیری کرونا اعلام کرده است. این کشور امریکا را به تلاش برای جلوگیری از موفقیت خود در رقابت‌ها متهم می‌کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل