Connect with us

تجارت

گذرگاه تورخم به گونه ۲۴ ساعته باز شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسئولان پاکستانی گذرگاه تورخم را امروز (دوشنبه،۱۱سنبله)  به گونه ۲۴ ساعته به روی افغان ها باز کرده اند.

این مسئولان تاکید دارند که این گذرگاه برای مدت یک هفته به صورت آزمایشی  باز خواهد بود و پس از افتتاح آن توسط نخست وزیر عمران خان، برای همیشه به روی افغان ها باز خواهد ماند.

به گقته آنان هدف از این اقدام شان، گسترش روابط بازرگانی میان دو کشور است اما می افزایند داشتن ویزای پاکستان برای عبور از این گذرگاه ضروری میباشد.

در همین حال وزارت صنعت و تجارت افغانستان از این اقدام پاکستان استقبال می کند.

سمیر رسا سخنگوی این وزارت می گوید: ” پاکستان یکی از شریک های مهم تجارتی ما است و ما برای ایجاد سهولت به تاجران دوطرف خواهان روابط بهتر با این کشور هستیم.”

سکتور خصوصی افغانستان باز بودن ۲۴ ساعته گذرگاه تورخم را برای رفت آمد مردم و اموال بازرگانی موثر می داند.

جان آقا نوید سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری می گوید : “باز بودن گذرگاه تورخم به گونه 24 ساعته می تواند در رشد بازرگانی و اقتصاد دو کشور نقش عمده بازی کند”

آگاهان نیز تاکید دارند که مشکلات موجود بازرگانی میان دو کشور باید حل شوند.

سید قیاس سعیدی، استاد دانشگاه می گوید: “حکومت پاکستان باید روابط اقتصادی خراب خود با افغانستان را خوب بسازد تا از این طریق بحران اقتصادی خود را حل کند و این برای هر دو کشور مفید است.”

تجارت

شارژدافیر سفارت پاکستان: هیاُت پاکستانی با امارت اسلامی روی همکاری‌های تجاری و ترانزیتی توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۳)

عبیدالرحمان نظامانی، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل ناوقت روز چهارشنبه (۸حمل) در یک پیام ویدیویی گفته است که هیاُت پاکستانی در کابل با مقام‌های امارت اسلامی بر تامین منافع مشترک و تسهیل تجارت دوجانبه توافق کرده است.

این هیاُت دو روز پیش به رهبری محمدخرم آغا، معین وزارت تجارت پاکستان وارد کابل شد.

شارژدافیر سفارت پاکستان در پیام ویدیویی افزوده است که «سفر هیاُت پاکستانی به افغانستان موفق بود.»

آقای نظامانی این سفر را بخشی از تلاش‌های پاکستان برای ایجاد روابط قوی با افغانستان در بخش‌های تجارت دو جانبه و ترانزیت توصیف کرد.

او گفت: «دو طرف توافق کردند که باهم روی منافع مشترک کار کنند. افغانستان و پاکستان توافق کردند که در شماری از بخش‌ها، تجارت دوجانبه و ترانزیت را تسهیل کنند.»

هیاُت پاکستانی به رهبری معین وزارت تجارت این کشور روز دوشنبه (۶حمل) به کابل آمد و روز گذشته با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هم دیدار کرد.

ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه در شبکه ایکس خود نوشت که آنها در دیدار روز سه‌شنبه درباره تقویت روابط تجاری، ترانزیتی و اقتصادی صحبت کردند.

به گفته او، آقای متقی در دیدار با معین وزارت تجارت پاکستان درباره مشکلات ترانزیتی و راه‌حل آن «به صورت مفصل» توضیح داد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود که خرم آغا وعده داد که برای حل مشکلات ترانزیتی راه‌حلی «در اسرع وقت» پیدا خواهد شد.

این هیاُت پاکستانی به دنبال حملات هوایی پاکستان به دو ولایت شرقی افغانستان و بروز تنش در روابط دو طرف، به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به کابل سفر کرده است.

Continue Reading

تجارت

علاقه‌مندی شرکتی ۷۷ ترکی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ سمنت جوزجان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۳)

شرکت ۷۷ ترکیه می‌خواهد که در پروژه‌ سمنت منطقه‌ یتیم تاق ولایت جوزجان سرمایه‌گذاری کند. مسوولان این شرکت در دیدار با سرپرست وزارت معادن و پترولیم خواهان همکاری شده‌اند.

در همین‌حال، شهاب‌الدین دلاور ضمن وعده همکاری در امضای قرارداد پروژه سمنت یتیم‌تاق، خواهان ارایه طرح با تعهدات و تطبیق خدمات اجتماعی بهتر و محیط زیست از سوی این شرکت شده‌ است.

شرکت ۷۷ ترکیه از چندین سال بدینسو در پروژه‌های تولید برق در افغانستان کار می‌کند.

حالا این شرکت علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش معادن کشور نیز شده است.

شماری از صنعت‌کاران می‌گویند که هرگاه سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید سمنت صورت گیرد نه‌تنها که نیازمندی داخلی برآورده شده، بلکه سمنت کشور به بیرون نیز صادر خواهد شد.

در حال حاضر کار در ولایت‌های کندهار، پروان و هرات در بخش تولید سمنت جریان دارد و کار تولید سمنت با سکتور خصوصی عقد گردیده است.

Continue Reading

تجارت

عزیزی: در نشست مشترکی با هیأت وزارت تجارت پاکستان تلاش می‌شود تا به مشکلات موجود راه حل اساسی پیدا شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۷, ۱۴۰۳)

مقام‌های وزارت صنعت و تجارت کشور روز سه‌شنبه (۷حمل) در نشست مشترکی با هیأت وزارت تجارت پاکستان درکابل پیرامون حل چالش‌های به میان آمده در روابط تجارتی دو کشور بحث و گفتگو کردند.

سرپرست وزارت صنعت تجارت کشور می‌گوید که به دلیل تنش‌های اخیر سیاسی روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان با مشکل رو‌به‌رو شده و در این نشست تلاش می‌شود تا به مشکلات موجود راه حل اساسی پیدا شده و نیز مسایل تجارتی از موضوعات سیاسی دور ساخته شود.

پس از آنکه تنش‌های اخیر سیاسی و نظامی میان افغانستان و پاکستان بر فعالیت‌های تجارتی و ترانزیتی دو کشور سایه افگند، هیأتی به رهبری معاون وزارت تجارت پاکستان به دعوت رسمی وزارت صنعت و تجارت کشور به کابل آمده تا پیرامون چالش‌های به میان آمده و راه‌های حل آن بحث و گفتگو کنند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در نشست با هیأت پاکستانی تمامی مسایل تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی میان دو کشور به بحث گرفته خواهد شد و تلاش می‌شود که مسایل تجارت را از موضوعات سیاسی دو نگهدارند.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که:«ما می خواهیم روی موضوعاتی که خصوصاً در عرصه تجارت و ترانزیت است صحبت داشته باشیم و همه موضوعاتی که مربوط به تجارت است ما در اولویت خود قرار بدهیم و دو ملت که روی بعضی از موضوعات متضرر می‌شوند، ما تلاش می‌کنیم که تجارت و ترانزیت را از موضوعات سیاسی جدا بسازیم.»  

آقای عزیزی ابراز امیدواری می‌کند که نشست شان با هیأت پاکستانی بتواند برای حل چالش‌های موجود کمک کند و روابط تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور بهبود و گسترش یابد.

به باور کارشناسان اقتصادی از آنجایی‌که افغانستان مسیر ترانزیت میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی قرار گرفته است امارت اسلامی می‌تواند از آن منحیث فشار بالای پاکستان استفاده کرده تا بتواند مانع مشکل آفرینی پاکستان در برابر تجارت افغانستان شود.

سید مسعود، کارشناس اقتصادی می‌گوید که:«به همین وسایل که ما داریم بالای پاکستان فشار وارد شود تا آن قراردادی که بین ما و پاکستان امضاء شده است و آنها مجبور شوند که تطبیق نمایند ما باید از این قرارداد استفاده بکنیم و استفاده درست و نه باید احساساتی شویم و نه هم حرفهای دشمنانه بزنیم بلکه ما حق خود را می‌خواهیم.»

بر بنیاد اطلاعات مقام‌های وزارت صنعت و تجارت در این نشست قرار است در مورد قرارداد تجارت ترجیحی PTA اجرای سند پذیرش موقت یا TAD نهایی سازی مذاکرات درباره‌ی APPTA تعیین تاریخ اجرای ترانزیت هوایی، عملیات ۲۴ ساعته در بنادر تورخم، چمن و سپین بولدک، لغو اقدامات اخیر دولت پاکستان در مورد تجارت و ترانزیت افغانستان و سایر موضوعات تجارتی میان دو کشور بحث و گفتگو خواهند شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!