خبرهای تازه

گرایش های قومی در ارگ ائتلاف سیاسی جدیدی را در شمال رقم زد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

گفتگو ها برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی جدید میان عطا محمد نور والی بلخ، عبدالرشید دوستم معاون نخست رئیس جمهور، احمد ضیأ مسعود نماینده پیشین رئیس جمهور در امور حکومتداری خوب و صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه در شمال کشور جریان دارد.

سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان و نزدیکان احمد ضیاء مسعود این گفته ها را تایید میکنند و می گویند چند بار از اطرافیان عطا محمد نور برای گفتگو با آن ها دیدار صورت گرفته است.

رحمت الله بیژن پور استاد دانشگاه به این باور است که رهبران سیاسی تاجیک، ازبیک و ترکتبار پس از آن که از نظام عقب زده شدند دست به ایجاد ائتلاف زدند.

بیژن پور که یکی از نزدیکان احمد ضیأمسعود است در گفتگو با آریانانیوز گفت: “یک تیم خزنده ایجاد شد، بعد از گذشت چند سال قوم پشتون ها همه جانبه شد. اکنون گرایشات بین ارگ حکمتیار و طالبان برای دیگران زیگنال است که آقا متوجه باش قضیه آغاز شده.”

از سوی هم سخنگوی جنبش ملی اسلامی نیز ایجاد این ائتلاف را برای وضعیت کنونی شمال لازم می داند.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی جنبش ملی اسلامی گفت: “اطرافیان عطا محمد نور برای ایجاد ائتلاف مراجعه کردند. معاون صاحب والی بلخ و ما هم استقبال کردیم و ایجاد این ایتلاف در این شرایط نیاز است زیرا شمال افغانستان را نا امنی ها و جنگ ها تهدید می کند.”

اما  طرفداران عطامحمد نور این گفته ها را رد می کنند و می گویند هنوز هیچ نشستی در این مورد صورت نگرفته است.

فرهاد عظیمی عضو مجلس نمایندگان و یکی از نزدیکان عطامحمد نور می گوید، “تا به حال هیچ ائتلاف تشکیل نشده و هیچ ملاقات صورت نگرفته است ولی طرفدار های دوستم و عطا محمد نور در وضعیت و احوال سیاسی شمال نشستی داشته باشند.”

ارگ نیز تشکیل ائتلاف را  رد کرده می گوید تا اکنون هیچ اطلاعیه یی را در این مورد بدست نیاورده اند.

برخی ها به این باور اند که ایجاد این ائتلاف برای قوت سیاسی و اصلاحات کشور شکل می گیرد تا یک دولت ملی و دور از تعصب شکل گیرد.

گزارشگر: الاهه عمری

Trending

خروج از نسخه موبایل