رویداد های اخیر

گزارش: امریکا برای نظارت از هراس افگنی پایگاه‌های نظامی در منطقه خواهد ساخت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۰)

خبرگزاری اسوشیتید پرس گزارش کرده است که امریکا از بهر دریافت حق پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز کشورهای همسایه افغانستان و استقرار نیروهای امریکایی در برخی از این کشورها مصروف مذاکرات است.

جنرال مک کینزی، فرمانده خاور میانه در فرماندهی ستاد مرکزی امریکا، گفته است که این اقدام برای نظارت از فعالیت‌های هراس‌افگنان در افغانستان صورت می‌گیرد.

این جنرال امریکایی می‌گوید که مذاکرات زمانگیر است اما اگر به نتیجه برسد، چگونگی کمک امریکا به نظامیان افغان تغییر خواهد کرد.

کینزی در این باره گفت:” مذاکرات با همسایه‌گان افغانستان در باره  حقوق پرواز و ستقرار نیروها جریان دارد، اما این وقت گیر است.”

او افزود که قرار است وی در اوایل ماه جون طرح چگونگی نظارت و مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان پس از خروج نیروها را با وزیر دفاع ایالات متحده  امریکا شریک سازد.

از سوی دیگر وزیران خارجه روسیه و تاجیکستان از تفاهم در باره ساخت یک پایگاه نظامی روسیه در مرز میان افغانستان و تاجیکستان خبر داده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در این باره گفت:” در آینده نزدیک انتظار داریم توافق‌نامه بین دولتی امضا کنیم که طبق آن کمک مالی برای ساخت پایگاه مرزی پیشرفته در یکی از بخش‌های مرز تاجیکستان و افغانستان توسط روسیه تامین خواهد شد”.

وزیر خارجه روسیه می‌گوید، با خروج نیروهای ایتلاف، امنیت روسیه و همپیمانان‌اش از شمال افغانستان تهدید خواهد شد.

سراجالدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان، در این باره گفت:”با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تاجیکستان برای تهدیدهای احتمالی از سوی گروه‌های هراس‌افگن از ولایت‌های شمالی این کشور تلاش دارد یک پایگاه جدید را ایجاد کند تا نگرانی امنیتی رفع شود.”

همکاری مشترک واشنگتن و مسکو برای پایان منازعه افغانستان در ایسلند هم یکی از محورهای گفتوگوی وزیران خارجه امریکا و روسیه بوده است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، در این باره می‌گوید:” دو کشور می‌توانند در زمینه مقابله با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا‌، مقابله با تغییرات آب و هوا، برخورد با برنامه‌های هستهی ایران و کوریای شمالی و درگیری در افغانستان همکاری کنند.”

در شرایطی که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته، کاردار سفارت امریکا در کابل گفته که طالبان توافق نامه دوحه را نقض کرده اند و عامل اصلی خشونت‌های پسین درافغانستان استند.

Trending

خروج از نسخه موبایل