رویداد های اخیر

گزارش: تاجیکستان برای تحکیم سرحد اش با افغانستان خواهان کمک شد

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۱۷, ۱۴۰۰)

رسانه‌های تاجیکستانی گزارش کرده است که  تاجیکستان از اعضای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی خواسته تا در برابر چالش‌های امنیتی ناشی از خاک افغانستان با آن کشور کمک کند.

تاجیکستان روز گذشته در یک نامه به اعضای سازمان امنیت دسته جمعی نوشته که به تنهایی نمی‌تواند بی ثباتی در سرحد آن کشور با افغانستان را کنترول کند.

رسانه‌ دولتی روسیه به نقل از حسن سلطانوف، نماینده تاجیکستان در این سازمان گفته ” با توجه به وضعیت فعلی و با درنظر داشت کوه‌ها و دور بودن ساحات در سرحد افغانستان مبارزه با این چالش به تنهایی سخت است.”

در همین حال، آرمین پرس به نقل از سلطانوف افزوده” از این لحاظ ما از اعضای این سازمان میخواهیم تا در عملی نمودن قطعنامه ۲۰۱۳ با تاجیکستان همکاری کند تا آن کشور سرحد افغانستان و تاجیکستان را تحکیم نماید.”

ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرغزستان، تاجیکستان و روسیه از اعضای این سازمان استند.

قبل از این رییس جمهور روسیه در یک تماس تلیفونی با همتای تاجیک خود امام علی رحمان از حمایت کشورش برای جلوگیری از تهدیدهای ناشی از خاک افغانستان اطمینان داده است.

دفتر ویلادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در یک اعلامیه گفته است که در این تماس تلیفونی هر دو طرف در باره اوضاع مرز افغانستان و تاجیکستان گفتگو کرده اند.

در اعلامیه آمده:” بحث در مورد اوضاع دشوار در مرز تاجیکستان و افغانستان ناشی از تشدید درگیری‌های مسلحانه در افغانستان از جمله در منطقه مرزی متمرکز بود.”

اعلامیه افزوده:” ویلادیمیر پوتین آماده‌گی خود را برای حمایت تاجیکستان به صورت روابط دوجانبه و هم در چارچوب سازمان پیمان امنیت دسته جمعی تایید کرده است.”

این درحالی است که درگیری‌ها میان نیروهای افغان و طالبان در ولایت‌های شمالی افزایش یافته و چندین ولسوالی میان دو طرف دست بدست شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل