Connect with us

رویداد های اخیر

گزارش: جنگ‌ها در افغانستان و عراق حداقل ۵۰۰هزار کشته برجای گذاشته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در ۷۶ کشوری که ایالات متحده در حال حاضر مدعی است در آنها با «تروریسم» مبارزه می‌کند، حداقل جنگ در سه کشور، افغانستان، عراق و پاکستان به طور باورنکردنی مرگبار بوده‌ است.

در حالی که خروج ایالات متحده از افغانستان به یک سالگی خود رسیده است، گزارش «پروژه مصارف جنگ» پوهنتون براون جزییات مرگبار بودن این جنگ‌ها را نشان می‌دهد.

مساله مورد بررسی این است که دراین سه کشور به چه تعداد بر اثر «جنگ‌های پس‌از ۱۱ سپتامبر ایالات متحده» کشته شده‌اند.

این گزارش، میزان تلفات در افغانستان و پاکستان بین اکتوبر ۲۰۰۱ تا اکتوبر ۲۰۱۸ و در عراق بین مارچ ۲۰۰۳ تا سپتامبر ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. در این سه کشور دست‌کم ۵۰۰ هزار تن براثر جنگ کشته شده‌اند.

در اکتوبر ۲۰۰۱، ایالات متحده به بهانه شکست دادن القاعده و امارت اسلامی به افغانستان حمله کرد و ۲۰ سال بعد، در ۳۰ آگست ۲۰۲۱، ایالات متحده خروج نیروهای خود را از افغانستان به پایان رساند و امارت اسلامی دوباره کنترول کامل این کشور را به دست گرفت.

در طی هفته‌های نزدیک به خروج امریکایی‌ها، یک حمله انتحاری جان ۲۰۰ تن را در کابل گرفت و بعدأ در روزهای پایانی جنگ در جریان حمله طیاره بدون سرنشین ایالات متحده ۱۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.

در مارچ ۲۰۰۳، ایالات متحده به عراق حمله کرد و رژیم صدام را به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای سرنگون کرد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شد و راه را برای ظهور داعش و استقرار مجدد نیروهای امریکایی هموار کرد.

اوضاع پاکستان تا اندازه‌ی نامشخص‌ و مبهم‌ به نظر می رسد. از ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده صدها حمله با طیاره‌های بدون سرنشین در پاکستان انجام داد و از این کشور به عنوان یک منطقه نظامی استفاده کرد، اما اسلام‌آباد هم‌چنان به پناه دادن به “تروریست‌ها” متهم شده‌ است.

گزارش «پروژه مصارف جنگ» که معلومات را از دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و غیره جمع‌آوری می‌کند، اشاره کرده که تعداد واقعی کشته‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که مستند کردن تلفات در مناطق درگیر دارد، کم است.

در این گزارش آمده است: «به‌عنوان مثال، ممکن است ده‌ها هزار غیرنظامی در بازپس‌گیری شهر موصل و دیگر شهرها از دست داعش جان خود را از دست داده باشند، اما احتمالاً اجساد آنها پیدا نشده است. .آمار کشته شده‌گان ناشی از حملات مستقیم است نه غیر مستقیم مانند عدم دسترسی به غذا، آب و امکانات صحی، برق یا دیگر زیرساخت‌ها.»

این گزارش میزان تلفات در سوریه را از سپتامبر ۲۰۱۴ تا می ۲۰۲۱ و تلفات جنگ یمن را از اکتوبر ۲۰۰۲ تا آگست ۲۰۲۱ پوشش داده است.

نتیجه گزارش پروژه جنگ:

• تلفات غیرنظامیان در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه / داعش، یمن و دیگر مناطق: ۳۶۳۹۳۹ تا ۳۸۷۰۷۲ تن.

• تلفات نظامیان امریکایی در این کشورها و دیگر مناطق: ۷۰۵۲ تن.

• تلفات مقامات غیرنظامی پنتاگون در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۱ تن.

• تلفات قراردادی‌های امریکایی در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۱۸۹ تن.

• تلفات پولیس و اردوی ملی در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۰۴۶۴۵ تا ۲۰۷۸۴۵ تن.

• تلفات دیگر نیروهای متحد در این کشورها و دیگر مناطق: ۱۴۸۷۴ تن.

• تلفات شبه‌نظامیان مخالفین در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۹۶۸۵۸ تا ۳۰۱۹۳۳ تن.

• تلفات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در این کشورها و دیگر مناطق: ۶۸۰ تن.

• تلفات نیروهای سازمان‌های بشردوستانه و موسسات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۲ تن.

• مجموع تلفات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۷۱۵۰ تا ۹۲۸۵۸۸ تن.

• مجموع تلفات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۷ هزار تا ۹۲۹ هزار تن.

رویداد های اخیر

سازمان ملل در یک سال گذشته ۴۷۰ کیلومتر کانال های آب در افغانستان ساخته است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۰, ۱۴۰۳)

برنامه جهانی غذا می‌گوید که سال گذشته به همکاری جوامع محلی در افغانستان، نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر کانال آب ساخته است.

بخش افغانستان این برنامه، به روز چهارشنبه (۲۹حمل) در شبکه ایکس گفته است که دهقانان در افغانستان بدون دسترستی به آب، به زنده‌گی شان ادامه داده نمی توانند.

در ادامه گفته شده که کانال‌های آب با دهقانان کمک کرده تا آنها خانواده‌های شانرا تغذیه کنند و محصولات اضافی شانرا به فروش برسانند.

این درحالی است که پس از چندین سال خشکسالی پیهم، بارنده‌گی‌های اخیر دهقانان در افغانستان را امیدوار ساخته که سال آینده حاصل خوب خواهند برداشت.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: باید در زمینه‌های کیفیت بهتر تولیدات داخلی و رُشد و توسعه صنعت تلاش‌های بیشتر شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۹, ۱۴۰۳)

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء روز سه‌شنبه (۲۸حمل) با نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در قصر سپیدار دیدار نمود.

آقای عزیزی گفت که روابط مناسب تجارتی با کشورهای همسایه سبب این شده که قیمت‌ها در داخل کشور به حالت خوب بماند و مسدود شدن و یا بند شدن راه‌ها بالای بازار تاثیر منفی ننماید.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افزود که وزارت صنعت و تجارت با سکتور خصوصی همکار است که در اثر آن سکتور خصوصی هم به گونه درست فعالیت می‌کند و هم برای آن سهولت‌های لازم از سوی امارت اسلامی فرآهم شده است.

به گفتۀ آقای عزیزی به اساس سیاست خوب اقتصادی امارت اسلامی، در صادرات و واردات با کشورهای منطقه انکشاف قابل ملاحظه آمده است. همچنان تولیدات افغانستان در کشورهای آسیای میانه بازار خوب دارد و در سایر بازارها به منظور بازاریابی، نمایشگاه ها برگزار شده است.

درهمین حال، مولوی عبدالکبیر تلاش‌های رهبری وزارت صنعت و تجارت را مورد تقدیر قرار داد و گفت که: «تلاش‌های بی‌سابقۀ ادارات امارتی و ثبات واحد پولی افغانی سبب شد تا در کشور قیمت مواد اولیه غذایی در حالت مناسب باقی بماند و مردم ما نیز توان خرید مواد ضروری را داشته باشند.»

آقای کبیر ضمن تاکید بر حفظ تعادل در عرصه تجارت با کشورهای همسایه، افزود که باید در زمینه های کیفیت بهتر تولیدات داخلی و رُشد و توسعه صنعت تلاش‌های بیشتری گیرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تمرینات مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در امتداد سرحد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۹, ۱۴۰۳)

روسیه و تاجکستان تمرینات مشترک نظامی را در امتداد سرحد افغانستان در تاجکستان آغاز کرده اند.

وزارت دفاع روسیه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که این تمرینات نظامی از ۱۵ اپریل آغاز شده و الی ۱۸ اپریل ادامه خواهد داشت و هدف از برگزاری آن، تمرین مبارزه با گروه‌های مسلح غیرقانونی و حفاظت از سرحدات دولتی است.

دربخشی از بیانیه‌ی وزارت دفاع روسیه آمده است که: «مراسم افتتاحیه تمرین در کوه و صحرای خرب-میدون در منطقه ختلان تاجکستان برگزار شد. تمرین مشترک دوجانبه از ۱۵ تا ۱۸ اپریل ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.»

وزارت دفاع روسیه تصریح کرده است که این تمرینات، سازماندهی استفاده از نیروهای مسلح برای نابودی گروه‌های تروریستی، آمادگی نیروها برای انجام وظایف در شرایط کوهستانی و موضوع آموزش و تجربه عملی را شامل می‌شود. گروه نظامی روسیه که در این تمرین اشتراک می‌کند عمدتاً شامل پرسونل پایگاه نظامی ۲۰۱ در تاجکستان، بزرگ‌ترین مرکز نظامی روسیه در بیرون از سرحدات آن‌کشور کشور است.

با این حال ، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش تهدیدها از جانب افغانستان نگرانند و بر همکاری مشترک برای دفع این تهدیدها تاکید دارند. تاجکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس و روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی‌ عضویت دارند. تاجکستان و روسیه بیش از هر عضو دیگر سازمان پیمان امنیت جمعی، تحولات افغانستان را دنبال می‌کنند.

درهمین حال، امارت اسلامی نگرانی کشورها را بی اساس دانسته می‌گوید که خاک افغانستان بر ضد هیچ کشور استفاده نخواهد.

روسیه و تاجیکستان از زمان تحول سیاسی در افغانستان در سال ۲۰۲۱، این چندمین بار است که تمرینات مشترک در نزدیکی سرحد با افغانستان برگزار می‌کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!