رویداد های اخیر

گزارش: جنگ‌ها در افغانستان و عراق حداقل ۵۰۰هزار کشته برجای گذاشته است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

در ۷۶ کشوری که ایالات متحده در حال حاضر مدعی است در آنها با «تروریسم» مبارزه می‌کند، حداقل جنگ در سه کشور، افغانستان، عراق و پاکستان به طور باورنکردنی مرگبار بوده‌ است.

در حالی که خروج ایالات متحده از افغانستان به یک سالگی خود رسیده است، گزارش «پروژه مصارف جنگ» پوهنتون براون جزییات مرگبار بودن این جنگ‌ها را نشان می‌دهد.

مساله مورد بررسی این است که دراین سه کشور به چه تعداد بر اثر «جنگ‌های پس‌از ۱۱ سپتامبر ایالات متحده» کشته شده‌اند.

این گزارش، میزان تلفات در افغانستان و پاکستان بین اکتوبر ۲۰۰۱ تا اکتوبر ۲۰۱۸ و در عراق بین مارچ ۲۰۰۳ تا سپتامبر ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. در این سه کشور دست‌کم ۵۰۰ هزار تن براثر جنگ کشته شده‌اند.

در اکتوبر ۲۰۰۱، ایالات متحده به بهانه شکست دادن القاعده و امارت اسلامی به افغانستان حمله کرد و ۲۰ سال بعد، در ۳۰ آگست ۲۰۲۱، ایالات متحده خروج نیروهای خود را از افغانستان به پایان رساند و امارت اسلامی دوباره کنترول کامل این کشور را به دست گرفت.

در طی هفته‌های نزدیک به خروج امریکایی‌ها، یک حمله انتحاری جان ۲۰۰ تن را در کابل گرفت و بعدأ در روزهای پایانی جنگ در جریان حمله طیاره بدون سرنشین ایالات متحده ۱۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.

در مارچ ۲۰۰۳، ایالات متحده به عراق حمله کرد و رژیم صدام را به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای سرنگون کرد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شد و راه را برای ظهور داعش و استقرار مجدد نیروهای امریکایی هموار کرد.

اوضاع پاکستان تا اندازه‌ی نامشخص‌ و مبهم‌ به نظر می رسد. از ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده صدها حمله با طیاره‌های بدون سرنشین در پاکستان انجام داد و از این کشور به عنوان یک منطقه نظامی استفاده کرد، اما اسلام‌آباد هم‌چنان به پناه دادن به “تروریست‌ها” متهم شده‌ است.

گزارش «پروژه مصارف جنگ» که معلومات را از دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و غیره جمع‌آوری می‌کند، اشاره کرده که تعداد واقعی کشته‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که مستند کردن تلفات در مناطق درگیر دارد، کم است.

در این گزارش آمده است: «به‌عنوان مثال، ممکن است ده‌ها هزار غیرنظامی در بازپس‌گیری شهر موصل و دیگر شهرها از دست داعش جان خود را از دست داده باشند، اما احتمالاً اجساد آنها پیدا نشده است. .آمار کشته شده‌گان ناشی از حملات مستقیم است نه غیر مستقیم مانند عدم دسترسی به غذا، آب و امکانات صحی، برق یا دیگر زیرساخت‌ها.»

این گزارش میزان تلفات در سوریه را از سپتامبر ۲۰۱۴ تا می ۲۰۲۱ و تلفات جنگ یمن را از اکتوبر ۲۰۰۲ تا آگست ۲۰۲۱ پوشش داده است.

نتیجه گزارش پروژه جنگ:

• تلفات غیرنظامیان در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه / داعش، یمن و دیگر مناطق: ۳۶۳۹۳۹ تا ۳۸۷۰۷۲ تن.

• تلفات نظامیان امریکایی در این کشورها و دیگر مناطق: ۷۰۵۲ تن.

• تلفات مقامات غیرنظامی پنتاگون در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۱ تن.

• تلفات قراردادی‌های امریکایی در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۱۸۹ تن.

• تلفات پولیس و اردوی ملی در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۰۴۶۴۵ تا ۲۰۷۸۴۵ تن.

• تلفات دیگر نیروهای متحد در این کشورها و دیگر مناطق: ۱۴۸۷۴ تن.

• تلفات شبه‌نظامیان مخالفین در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۹۶۸۵۸ تا ۳۰۱۹۳۳ تن.

• تلفات خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در این کشورها و دیگر مناطق: ۶۸۰ تن.

• تلفات نیروهای سازمان‌های بشردوستانه و موسسات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۲ تن.

• مجموع تلفات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۷۱۵۰ تا ۹۲۸۵۸۸ تن.

• مجموع تلفات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۷ هزار تا ۹۲۹ هزار تن.

Trending

خروج از نسخه موبایل