رویداد های اخیر

گزارش: در حملات پسین طالبان ده ها تن کشته شده اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

بر بنیاد گزارش ها، در پی حملات چند روز گذشته طالبان به شمول دو فرمانده پولیس ولسوالی حداقل ۲۰ نفر کشته شده اند که ۱۳ تن از نیروهای امنیتی افغان تنها در حمله روز دوشنبه این گروه در قندوز کشته شده اند.

شدت گیری حملات طالبان در حالی صورت می گیرد که حکومت خواستار کاهش خشونت و نیاز فوری به مذاکرات صلح شده است.

رهبران افغانستان، از جمله اشرف غنی رییس جمهوری، بارها از طالبان خواسته اند تا خشونت را کاهش دهند و با آتش بس موافقت کنند.

با این حال، اگرچه طالبان از زمان امضای توافق نامه دوحه از انجام حملات بر نیروهای امریکایی خودداری کرده اند، اما این گروه به خشونت علیه نیروهای امنیتی افغانستان ادامه داده است.

علیرغم بحث و گفتگو در روز جمعه بین غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی با مشاور امنیت ملی امریکا رابرت اوبراین، جایی که غنی همچنین خواستار گفتگوهای فوری صلح بین دولت افغانستان و طالبان شده بود، حملات طالبان همچنان با شدت ادامه دارد.

گزارش ها حاکی است که در اوایل روز دوشنبه حدود ۱۳ عضو نیروهای امنیتی افغان در دو حمله طالبان در ولایت شمالی قندوز کشته شدند. بنا بر گزارش ها ، طالبان نیز تلفات متحمل شده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، روز دوشنبه در تویترش گفت که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شده اند ، اما وی هیچ گونه اشاره ای به تلفات طالبان نکرد.

در حمله دیگر، روز یکشنبه ، سه شبه نظامی طالبان کشته شدند در حالی که یک عضو پولیس محلی افغانستان (ALP) و یک غیرنظامی در جریان یک درگیری در یک ایست بازرسی زخمی شدند.

همچنین روز یکشنبه، دو شورشی کشته شدند و یک افسر پولیس پس از حمله طالبان به یک ایست بازرسی در ولایت جنوبی هلمند، زخمی شد.

شنبه شب، چهار افسر پولیس افغانستان، از جمله یک فرمانده پولیس ولسوالی، در انفجار بمب جاسازی شده در ولایت شرقی پکتیکا کشته شدند.

در یک حمله مشابه، همچنین روز شنبه، در ولایت زابل ، یک فرمانده پولیس دیگر و یک افسر پولیس کشته شدند. شش افسر پولیس دیگر زخمی شدند.

در همان شب، سه تن از نیرهای خیزش مردمی و سه شورشی طالبان در درگیری ها در یک ایست بازرسی در ولایت غزنی کشته شدند.

همچنین شنبه شب، سه غیرنظامی در اثر حمله موشکی طالبان در ولایت کاپیسا کشته و حداقل هشت نفر دیگر زخمی شدند.

اما در بیانیه ای که روز یکشنبه توسط طالبان صادر شد، این گروه اظهار داشت که دولت افغانستان نتوانسته است پایان توافق خود را تایید کند و همه زندانیان را همانطور که در اوایل سال جاری توافق شده بود، آزاد کند.

با این حال، کابل اظهار داشت که قبلا بیش از ۴۰۰۰ زندانی را آزاد کرده است ، اما ۶۰۰ نفر دیگر برای آزادی “بسیار خطرناک” هستند.

طالبان در بیانیه ای گفته است: “تکمیل روند مبادله زندانیان یکی از اساسی ترین موضوعات توافق‌نامه است که باید به نقض هایی که در روزهای اخیر انجام شده، پایان داده شود.”

راس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل، از رهبران افغان خواسته است که هرچه زودتر حکومت جدید را شکل دهند، شورای عالی مصالحه ملی را ایجاد کنند، تبادله زندانیان را تکمیل کنند و به سمت آغاز مذاکرات میان افغانان حرکت کند.

Trending

خروج از نسخه موبایل