رویداد های اخیر

گزارش: شرایط بر آورده نشده؛ سربازان خارجی مطابق مهلت افغانستان را ترک نمی‌کنند

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۲, ۱۳۹۹)

رویترز به نقل از مقام‌های سازمان ناتو گزارش کرده است که نیروهای خارجی در افغانستان بعد از ماه می نیز به ماموریت شان ادامه خواهند داد.

به گفته‌ی مقام‌ها “طالبان شرایط را بر آورده نکرده است” و این اقدام ناتو شاید کشکمش‌ها را میان طالبان و نیروهای خارجی در افغانستان افزایش دهند.

یک مقام ناتو در این مورد به رویترز گفته:” در ختم ما اپریل نیروهای خارجی از افغانستان خارج نمی شوند.”

او به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است که ” تعهدات بر آورده نشده است. با روی کار آمدن اداره جدید امریکا تغیرات در پالیسی خواهند آمد و نگرانی های که در باره خروج سربازان امریکایی وجود دارد به آن رسیده‌گی خواهند شد، خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان بحث خواهد شد و  در این باره یک ستراتیژی دیگر ساخته خواهد شد.”

این در حالی است که بر بنیاد توافقنامه امریکا وطالبان تمامی نیروهای خارجی باید در ماه می افغانستان را ترک کنند و طالبان نیز تعهد کرده بود که با گروهای هراس افگن روابط خود را قطع میکند.

بر اساس این گزارش پلان آینده در مورد افغانستان در نشست سازمان ناتو یک بحث مهم خواهد بود.

این در حالی است که اعضای تیم مذاکراتی  جمهوریت میگویند که طالبان به گفتگوهای صلح حاضر نمی شوند.

اوانا لونگسیکو، سخنگوی سازمان ناتو، در این باره گفت:” هیچ یک از اعضای سازمان ناتو نمی خواهد بدون ضرورت در افغانستان باقی بماند، اما این واضح است که حضور ما در افغانستان مربوط به شرایط است. متحدین ما در تلاش است تا وضعیت را بررسی کنند و با هم مشوره کنند.”

این گزارش افزوده است که هم اکنون ده هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور دارند و این نیروهای بعد از ماه می نیز در افغانستان باقی خواهند ماند.

گزارش می افزاید که پلان آینده بعد از ماه می تاکنون معلوم نیست.

بر اساس این گزارش حکومت افغان و سفارت خانه‌های خارجی در افغانستان میگویند که طالبان توافقنامه دوحه را عملی نکرده است، اما طالبان این ادعاها را رد میکند .

حکومت جدید امریکا به رهبری بایدن گفته بود که توافقنامه امریکا و طالبان را بررسی میکند، اما تاکنون در مورد این گزارش چیزی نگفته است.

دو منبع طالبان نیز به رویترز گفته است که این گروه در مورد توافقنامه امریکا وطالبان نگران است.

یک رهبر گروه طالبان به رویترز در دوحه گفته است که “آنها برای ما اطمینان داده است که توافقناهم دوحه را عملی میکند. حالا در میدان نبرد چی میگذرد. آیا چیزی دیگری را نشان میدهد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم هیئت های خود را برای اطمینان متحدان خود بفرستیم.”

هیات‌های طالبان در این اواخر با مقام‌های ایرانی و روسی دیدارد کرده است و در مورد توافقنامه صلح گفتگو کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل