رویداد های اخیر

گزارش: طالبان از پایگاه‌های امریکا در افغانستان محافظت کرده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۰)

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام‌ امریکایی گزارش کرده است که طالبان بر بنیاد یک ضمیمه سری با امریکا پایگاه‌های آن کشور در افغانستان را برای یک سال محافظت کرده است.

دو منابع غربی به رویترز گفته که امریکا پیشنهاد طالبان برای حفاظت پایگاه‌ها امریکا از حملات به ویژه از حمله‌های گروه داعش پذیرفته است.

این گزارش افزوده که طالبان میخواستند نیت نیک خود را به امریکا ثابت کند که از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده نخواهد شد.

یک دیپلوما غربی در این باره گفته است که” برای طالبان مهم بود که توانایی خود را ثابت کند که بر همه افراد در این گروه مانند شبکه حقانی کنترول دارد”

تاکنون وزارت خارجه امریکا در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته است و نه این گزارش را رد کرده است.

به اساس گزارش رویترز پس از امضای توافقنامه امریکا با طالبان حملات برپایگاه‌های نیروهای امریکایی و تلفات آنها گزارش نشده است.

اما برخلاف طالبان حملات شان را بر نیروهای امنیتی افغان افزایش داده اند و در جریان این خشونت ها به غیرنظامیان نیز آسیب رسیده است. 

رویترز افزوده که در دو هفته گذشته بیشتر از ۱۰۰ نیروی افغان در حملات طالبان کشته شده اند.

این در حالی است که جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای کل امریکایی و ناتو درافغانستان گفته بود که خروج منظم سربازان خارجی از افغانستان آغاز شده است.

قبل از این جوبایدن، رییس جمهور امریکا گفته بود که تا تاریخ ۱۱ ماه سپتمبر همه نیروهای امریکایی از افغانستان را خارج میکند.

از سوی دیگر، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، درباره این گزارش چیزی نگفته است؛ اما گفته است که پس از اول ماه می، به امریکاییان تضمینی داده نشده است که بر آنان حمله نخواهد شد.

او در این باره گفته که ” تاکنون تعهد برای اینکه نیروهای خارجی را هدف قرار ندهیم تا اول ماه می است. بعد از این که ما آنها را هدف قرار خواهیم داد یا نه مورد بحث است.”

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه دیدار و روی روند گفتگوهای جاری صلح گفتگو کرده است.

دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که هئیت این گروه به رهبری ملابرادر با خلیلزاد دیدار و گفتگو کرده است.

دراین دیدار دوطرف روی وضعیت جاری افغانستان و روند صلح بحث و گفتگو نمودند.

Trending

خروج از نسخه موبایل