Connect with us

رویداد های اخیر

گزارش: طالبان برای تصرف افغانستان تلاش میکند

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۳۱, ۱۴۰۰)

جنرال مارک میلی، رییس ستاد ارتش امریکا، روز گذشته( چهارشنبه، ۳۰ سرطان) گفته که به نظر میرسد طالبان برای تصرف افغانستان به ویژه شهرها برنامه راهبردی دارد.

جنرال مارک میلی گفته که طالبان براث تصرف شهرها نیز تلاش‌ها خود را افزایش داده است.

او در این باره گفته” قرار است اکنون آزمایشی برای اراده و رهبری مردم افغانستان، نیروهای امنیتی افغان و دولت افغانستان باشد.”

در همین حال، لووید آستین، وزیر دفاع امریکا گفته  که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ۹۵ درصد تکمیل شده است و تا تاریخ ۳۱ اگست تکمیل خواهد شد.

خبرگزاری اسوشیتید پرس به نقل از وزیر دفاع امریکا گفته که تمرکز امریکا علیه مبارزه با گروه‌ها هراس افگن خواهد بود نه طالبان.

آستین در این باره گفته:” امریکا گروه القاعده را نظارت میکند که از خاک افغانستان علیه امریکا حملات راه اندازی نکند مانند حمله یازده سپتمبر که یگانه دلیل حمله امریکا بر افغانستان بود.”

آستین افزوده”هدف اصلی ما این است تا اطمینان حاصل کنیم که خشونت وهراس افگنی، نمی‌تواند از افغانستان به کشور ما صادر شود ، و بنابر این ما توانایی این را خواهیم داشت که در صورت بروز آن نه تنها آن را مشاهده کنیم بلکه از آن جولوگیری کنیم.”

وزیر دفاع امریکا گفته که طالبان تعهد کرده است که به گروه القاعده در افغانستان پناه نمی‌دهد.

آستین میگوید:” ما انتظار داریم آنها به تعهدات خود عمل کنند. اگر آنها می‌خواهند مشروعیت داشته باشند، من فکر می کنم این چیزی است که آنها باید در نظر بگیرند. این یکی از راه های کسب آن است ، بنابراین خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد.”

وی افزود که پس از دو سال گروه القاعده در افغانستان منسجم خواهد شد.

جنرال میلی میگوید که طالبان تاکنون ۴۱۹ ولسوالی را در سراسر افغانستان تصرف کرده است.

وی میگوید که تاکنون این گرون نتوانسته مرکز کدام ولایت را تصرف کند.

او در این باره گفت” بیشتر از خاک{افغانستان} در طی شش ، هشت و یا ۱۰ ماه گذشته توسط طالبان تصرف شده است. بنابر این به نظر می رسد که طالبان حرکت ستراتیژیک در نظر دارد.”

جنرال میلی میگوید که راه حل سیاسی در افغانستان امکان دارد اما تصرف قدرت توسط طالبان را نباید فراموش کرد.

او در این باره گفت:” من فکر نمی کنم که پایان این بازی نوشته شده باشد.”

طالبان تاکنون در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

رویداد های اخیر

وزارت داخله: انفجار ماین در ولایت بدخشان ۸ کشته و زخمی برجا گذاشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در یک انفجار ماین چسپکی در ولایت بدخشان هشت تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

وزارت امور داخله با تایید این انفجار گفته است که دراین رویداد سه پولیس جان باخته و پنج تن دیگر خم برداشته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که: «با تاسف حوالی ساعت ۱۱ بجه قبل از ظهر امروز یک حلقه ماین چسپکی از قبل جاسازی شده در یک عراده موتر سایکل در منطقه جوزون شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان انفجار نموده است.»

به گفته‌ی قانع این ماین در حالی انفجار کرد که کاروان نیروهای پولیس به هدف نابودی کشت خشخاش از آن مسیر در حال عبور بودند.

وی افزوده است که این رویداد تحت بررسی و تحقیقات پولیس قراردارد.

تا هنوز گروه یا شخصی مسوولیت این رویداد را بر عهده نه گرفته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تیم‌های خراسان و سرخ پوشان در مسابقات روز سه‌شنبه پیروز شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال کشور، تیم خراسان فاریاب در مسابقه سی‌وپنجم این لیگ روز سه‌شنبه (۱۸ ثور) با نتیجه ۱ بر صفر مقابل استقلال کابل پیروز شد.

فرید احمد از تیم خراسان فاریاب یک گول زد و بهترین بازیکن میدان نیز شد.

همچنان در سی‌وششمین دیدار، بازیکنان سرخ پوشان خوافی تیم سرسبز یشلر را ۴ بر ۱ شکست دادند.

گول های سرخ پوشان از سوی حبیب الله هوتک و امید رجبی به ثمر رسید و همچنان حبیب الله هوتک توانست لقب بهترین بازیکن میدان را کسب نماید.

بازی‌های امروز (چهارشنبه، ۱۹ ثور) ساعت یک پس از چاشت میان ابو مسلم فراه و عدالت‌فراه‌ و ساعت ۳:۳۰ میان تیم‌های میوند اف‌سی و جوانان‌واحدی برگزار خواهد شد.

قابل ذکر است که این مسابقات به‌گونه مستقیم از تلویزیون آریانا پخش می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت‌ دفاع ملی روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در بیانیه‌ای، اتهام پاکستان مبنی بر افغان بودن عامل حمله انتحاری به انجینران چینی در پاکستان را «بی‌مسوولانه و دور از واقعیت» خواند.

عنایت الله خوارزمی گفت حملات شبه‌نظامیان ناشی از «ضعف ارگان‌های امنیتی» پاکستان است.

اردوی پاکستان روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۸ ثور) اعلام کرد حمله انتحاری ۷ حمل که جان پنج انجنیر چینی را در خیبرپختونخوا گرفت، در افغانستان طراحی شده و عامل آن هم افغان بود.

در واکنش به این ادعا پاکستان وزارت دفاع افغانستان گفت که خیبرپختونخوا تحت پوشش اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن شهروندان چینی در این منطقه، «بیانگر ضعف ارگان‌های امنیتی» این کشور است یا همکاری آن‌ها با مهاجمان است.

خوارزمی تصریح کرد که درباره این حمله با مقام‌های چین صحبت کرده‌اند و «آنها نیز از این حقیقت آگاه هستند که افغانان در چنین موضوعاتی دخیل نیستند.»

درهمین حال، وزارت دفاع برنامه‌ریزی و حملات تی‌تی‌پی از خاک افغانستان به پاکستان را رد کرد. اما، برای نخستین‌بار این وزارت حکومت پاکستان را به عدم جلوگیری از ورود داعش به افغانستان متهم کرد.

وی دراین باره گفت که :«ما مواردی داریم که خوارج داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و از خاک پاکستان به ضد خاک ما استفاده شده و واقعه از آن کشور تنظیم می‌شود.»

سخنگوی وزارت‌ دفاع گفت که پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

آقای خوارزمی همچنان امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه دانسته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!