رویداد های اخیر

گزارش: طالبان برای تصرف افغانستان تلاش میکند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۳۱, ۱۴۰۰)

جنرال مارک میلی، رییس ستاد ارتش امریکا، روز گذشته( چهارشنبه، ۳۰ سرطان) گفته که به نظر میرسد طالبان برای تصرف افغانستان به ویژه شهرها برنامه راهبردی دارد.

جنرال مارک میلی گفته که طالبان براث تصرف شهرها نیز تلاش‌ها خود را افزایش داده است.

او در این باره گفته” قرار است اکنون آزمایشی برای اراده و رهبری مردم افغانستان، نیروهای امنیتی افغان و دولت افغانستان باشد.”

در همین حال، لووید آستین، وزیر دفاع امریکا گفته  که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ۹۵ درصد تکمیل شده است و تا تاریخ ۳۱ اگست تکمیل خواهد شد.

خبرگزاری اسوشیتید پرس به نقل از وزیر دفاع امریکا گفته که تمرکز امریکا علیه مبارزه با گروه‌ها هراس افگن خواهد بود نه طالبان.

آستین در این باره گفته:” امریکا گروه القاعده را نظارت میکند که از خاک افغانستان علیه امریکا حملات راه اندازی نکند مانند حمله یازده سپتمبر که یگانه دلیل حمله امریکا بر افغانستان بود.”

آستین افزوده”هدف اصلی ما این است تا اطمینان حاصل کنیم که خشونت وهراس افگنی، نمی‌تواند از افغانستان به کشور ما صادر شود ، و بنابر این ما توانایی این را خواهیم داشت که در صورت بروز آن نه تنها آن را مشاهده کنیم بلکه از آن جولوگیری کنیم.”

وزیر دفاع امریکا گفته که طالبان تعهد کرده است که به گروه القاعده در افغانستان پناه نمی‌دهد.

آستین میگوید:” ما انتظار داریم آنها به تعهدات خود عمل کنند. اگر آنها می‌خواهند مشروعیت داشته باشند، من فکر می کنم این چیزی است که آنها باید در نظر بگیرند. این یکی از راه های کسب آن است ، بنابراین خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد.”

وی افزود که پس از دو سال گروه القاعده در افغانستان منسجم خواهد شد.

جنرال میلی میگوید که طالبان تاکنون ۴۱۹ ولسوالی را در سراسر افغانستان تصرف کرده است.

وی میگوید که تاکنون این گرون نتوانسته مرکز کدام ولایت را تصرف کند.

او در این باره گفت” بیشتر از خاک{افغانستان} در طی شش ، هشت و یا ۱۰ ماه گذشته توسط طالبان تصرف شده است. بنابر این به نظر می رسد که طالبان حرکت ستراتیژیک در نظر دارد.”

جنرال میلی میگوید که راه حل سیاسی در افغانستان امکان دارد اما تصرف قدرت توسط طالبان را نباید فراموش کرد.

او در این باره گفت:” من فکر نمی کنم که پایان این بازی نوشته شده باشد.”

طالبان تاکنون در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل