رویداد های اخیر

گزارش: پس از خروج نیروهای خارجی ممکن القاعده ظرف دو سال در افغانستان احیا شود

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۸, ۱۴۰۰)

خبرگزاری اسوشیتید پرس به نقل از مقام‎های امریکایی گزارش کرده است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گروه القاعده شاید در دو سال دیگر در این کشور احیا شود.

به اساس این گزارش احیای مجدد گروه القاعده باعث تهدید امریکا خواهد شد.

لووید آستین، وزیر دفاع امریکا، در یک نشست مجلس سنای امریکا در این باره گفت:” من خطر  آنها را متوسط ارزیابی میکنم، سناتور،  من میگویم که این شاید دو سال را در بر بگیرد تا به این پیشرفت برسد.”

در همین حال، جنرال مارک میلی، رییس ستاد ارتش مشترک امریکا، که در این نشست مجلس سنای آن کشور شرکت کرده بود گفت:” من فکر میکنم که اگر چیزی دیگری اتفاق افتد، اگر حکومت سقوط کند، و نیروهای امنیتی منحل شود، خطر افزایش خواهند یافت، اما حالا من میگویم که متوسط است( خطر القاعده متوسط است) و تقریبا دو سال را در بر خواهد گرفت.”

جنرال میلی گفته که سقوط حکومت و تصرف قدرت توسط طالبان بر حقوق زنان در افغانستان تاثیر خواهد داشت.

از سوی دیگر، نظامیان امریکایی گفته که در صورت خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان جمع آوری اطلاعات استخباراتی با مشکل رو برو خواهد شد.

وزارت دفاع امریکا گفته که  پس از خروج نیروهای امریکایی برای نظارت گروه‌های هراس افگن در افغانستان شاید در کشورهای همسایه هواپیماهای کشفی مستقر کند.

به گفته‌ی این وزارت  تلاش‌های ضد هراس افگنی از پایگاه‌های امریکا در کشورهای خلیجی راه اندازی خواهد شد.

این گزارش افزوده که نگرانی‌ها وجود دارد که پس از خروج سربازان خارجی طالبان شاید با گروه القاعده روابط خود را برقرار کند.

اداره بایدن نیز هشدار داده که خروج کامل نیروهای خارجی بدون خطر نخواهد بود، اما افزوده که منتظر بودن به زمان بهتر برای خروج وجود ندارد.

نظامیان امریکایی افزوده که گروه‌های القاعده و داعش میخواهد بر امریکا حمله کند.

این در حالی است که پنتاگون گفته که خروج سربازان خارجی از افغانستان  تقریبا ۵۰ درصد تکمیل شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل