جهان

گزارش: پنتاگون بار دیگر جنگجویان طالب و شبکه حقانی را هدف قرار میدهد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

مقام های امریکایی می گویند که وزارت دفاع این کشور در مورد یک نقش تهاجمی تر در افغانستان می اندیشد.

شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا به نقل از مقام های ارشد پنتاگون نگاشته است که در راهبرد جدید امریکا برای افغانستان گفته می شود تمرکز این کشور روی روابط کابل – اسلام آباد و مبارزه با گروه های هراس افگن است.

همچنان گفته شده که پنتاگون یک نقش توسعه یافته و تهاجمی تر در افغانستان را زیر بررسی دارد که ممکن در بر گیرنده این هم باشد که نظامیان امریکایی بار دیگر جنگجویان طالب و شبکه حقانی را هدف قرار دهند.

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید: “در نشست بروکسل اعلام کردند که نیروهای امریکایی و ناتو در جنگ اشتراک نمی کنند و این واضح است قوت های ما قابلیت پیش برد جنگ را دارد صرف امریکا در حد مشوره دهی است.”

صدیق پتمن آگاه سیاسی می گوید: “آمریکا شاید حضور خودش در افغانستان را تقویت بخشد و تقویت حضور امریکا باید به اساس یک پالیسی باشد و آن پالیسی باید بلاخره منتج به صلح پایدار در افغانستان شود.”

در همین حال عتیق الله امرخیل یکی دیگر از آگاهان نظامی کشور می گوید:  “صد سال دیگر هم که امریکا در افغانستان باشد تا زمانیکه از طرف های درگیر یکی و یا هر دو برای صلح حاضر نشود نیرو و مداخله امریکا هیچ اثری ندارد”.

گفته می شود امریکا در این زمان برنامه جدی روی روابط کابل و اسلام آباد دارد و از همین رو یک سناتور امریکایی هم در دیدارش با سرتاج عزیز می گوید: صلح افغانستان بدون همکاری پاکستان ممکن نیست.

جان مک کین رئیس کمیته نظامی سناس امریکا گفته است: “بدون همکاری پاکستان صلحی در افغانستان برقرار شده نمی تواند و همچنان شراکت استراتژیک میان امریکا و پاکستان برای صلح منطقه و جهان خیلی مهم است.”

پیش از این مقام های امریکایی گفته اند که رییس جمهور امریکا اتخاذ موضع تندتر و تهاجمی تر در قبال پاکستان را به دلیل پناهگاه های شورشیان در آن کشور، زیر بررسی دارد.

گزارشگر: علی اصغری

Trending

خروج از نسخه موبایل